Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Spelföretaget Killmonday Games gör en omstart med betydligt färre anställda. Från att ha varit totalt 14 anställda är de numera tre som jobbar i företaget. Ägarna Isak och Natalia Martinsson flankerar här Linda Keller. Med på bilden, dock inte som anställd, är även hunden Killi. "Det här var ett bra beslut för oss, Killmonday Games mår bättre av detta", säger Natalia.
Spelföretaget Killmonday Games gör en omstart med betydligt färre anställda. Från att ha varit totalt 14 anställda är de numera tre som jobbar i företaget. Ägarna Isak och Natalia Martinsson flankerar här Linda Keller. Med på bilden, dock inte som anställd, är även hunden Killi. “Det här var ett bra beslut för oss, Killmonday Games mår bättre av detta”, säger Natalia.
Foto: Pär Sönnert

En omstart för spelföretaget

HEDEMORA. Killmonday Games har gått från 13 till tre anställda. Dessutom har företaget flyttat till en mindre lokal i samma fastighet på Åsgatan. – Vi växte lite för fort och tänkte inte på oss själva, säger Natalia Martinsson, en av ägarna till företaget.

När Lokalt i:s utsände kommer på besök har Killmonday Games installerat sig i de nya lokalerna, där second hand-butiken Max & Lilja tidigare huserade, tiotalet meter längre söderut på Åsgatan.
– När vi letade lokal för flera år sedan så hade jag faktiskt ögonen på denna lokal och nu har vi hamnat här till slut, konstaterar Natalia Martinsson.
Hon driver företaget tillsammans med Isak Martinsson och den enda anställda utöver dem som är kvar, efter att företaget skalat ner rejält, är Linda Keller.
– Vi har varit 15 anställda som mest och i höstas var vi 13 anställda. Samtidigt hade vi kört fast lite och inte släppt något nytt spel på länge trots att vi var så många. Vi insåg att detta var ohållbart, att det inte skulle fungera ekonomiskt i längden, så vi var tvungna att göra något, säger Natalia Martinsson.

Med facit i hand har Isak och Natalia insett att de borde ha tagit in frilansare i stället för att fastanställa personal. De förklarar att spelbranschen är komplex där man jobbar i olika faser där det behövs nya kompetenser i varje fas.
– När vi skissar på spel så finns det inget att göra för den och den och så blir det tvärtom i nästa fas. Därför hamnade vi hela tiden i faser där många anställda blev sysslolösa och då blir det ett stressmoment för oss som arbetsgivare där vi skulle hitta nya arbetsuppgifter åt de anställda, säger Natalia.
– Vi kom till jobbet och tänkte ”vad ska alla dessa människor göra i dag?”, säger Isak.

Hur känns den här förändringen för er nu?
– Att det här var ett bra beslut för oss och att företaget mår bra av detta. Nu har vi gett oss själva utrymme att läka detta, vi har mer kontroll nu och har fått möjlighet till att göra en omstart. Det är skönt att slippa vakna med ångest varje morgon, det är nog den största skillnaden, säger Natalia Martinsson.
– Det var viktigt för oss att göra så rätt som möjligt när vi sade upp folk så vi tog tidigt kontakt med fackförbunden för att se hur vi skulle gå till väga, säger Isak Martinsson.
Linda Keller har sett hur Isak och Natalia påverkats av situationen.
– Själv har jag ju varit mer i kulisserna men jag har märkt hur de har fått lägga tid och energi på att vara arbetsgivare och att ordna arbetsuppgifter åt alla anställda. Det gjorde att deras kreativa sida tog stryk. Det här är ett bra beslut, att de kan ta det i sin egen takt och ta in frilansare vid behov, säger Linda Keller.

Linda Keller, Natalia Martinsson och Isak Martinsson (med hunden Killi i famnen) utanför Killmonday Games nya lokaler, ett tiotal meter längre söderut på Åsgatan i centrala Hedemora.
Linda Keller, Natalia Martinsson och Isak Martinsson (med hunden Killi i famnen) utanför Killmonday Games nya lokaler, ett tiotal meter längre söderut på Åsgatan i centrala Hedemora.

De flyttade in i den tidigare lokalen strax före coronapandemin.
– Och det har i stort sett bara varit vi tre som har suttit i lokalerna, resten har suttit spridda ute i landet. Så lokalerna var egentligen alldeles för stora för oss från början, säger Natalia Martinsson.
Hur kom det sig att ni bytte lokal med Max&Lilja?
– De hade hört att vi hade sagt upp kontraktet och eftersom de sökte större lokal frågade de om vi skulle byta, säger Lina Keller.
Även om företaget inte gått dåligt ekonomiskt gjorde den stora kostymen att pengarna skulle sina på sikt, innan företaget gjort klart nya spel att släppa.
– Visst hade vi kunnat ta in investerare för att få in pengar och kunna rulla vidare med full personalstyrka, men det ville vi inte göra, säger Isak Martinsson.
– Nej, det hade gått emot våra värderingar att göra så, säger Natalia Martinsson.

Tror ni att ni kommer att anställa igen i framtiden?
– Nej, det kommer vi nog inte att göra. Snarare kommer vi att köra tillfälliga lösningar med frilansar, när behovet uppstår. Vi får se till att lära av våra misstag, säger Isak Martinsson.
– Vi har lärt oss massor av detta. Nu ser vi fram emot att göra spel igen, det är ju det som vi är bäst på. Vi gjorde liksom fler spel när det bara var vi två än vad vi gjorde när vi var 14 anställda, säger Natalia Martinsson.
– Vi har inte gett upp vår stora spelidé som vi har skrivit på i två års tid nu, säger Isak Martinsson.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS