Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Maria Lind är lärare för årskurs 2C och förstelärare i läsning. Elliot Karlström, Nor Koivisto, Ruhef Abdo och Elias Lindberg visar ett stort intresse för böckerna som Maria visar dem.
Foto: Sara Flodin

Läsutmaning för ökad ordförståelse

NORBERG. Mellan vecka 42 och 50 har eleverna i Norberg antagit en ”läsutmaning” för att öka ordförståelsen och för att läsa så mycket som möjligt. – Läsningen är grunden för alla ämnen i skolan och så otroligt viktigt, poängterar Filippa Folkjern som är biträdande rektor på Källskolan och den som initierat projektet.
Nyligen presenterades resultatet från Pisa-undersökningen 2022 som vittnar om att kunskapsnivån i läsförståelse har sjunkit hos landets 15-åringar. Den senaste tidens läsutmaning på Käll- och Centralskolan är ett försök att motverka detta.
– Vi vet att trenden har gått åt det här hållet och att våra elever läser allt mindre på sin fritid. Vi vill stärka upp detta i skolan genom att läsa mera. De behöver läsa varje dag. Både högläsning och egen läsning, påtalar Victoria Åkerlund som är rektor på Käll- och Centralskolan.
Sedra Isaak har hittat koncentration till att läsa under sin bänk. Foto: Sara Flodin
Filippa Folkjern är biträdande rektor på Källskolan och den som initierat läsutmaningen som har sträckt sig från förskoleklass till årskurs nio, men också involverat fritidshemmet för att få eleverna att läsa mer även utanför skolan. Filippa betonar vikten av att föräldrar läser för barnen i förskoleklassen.
– Tiden i skolan räcker inte till och det är därför vi även vill att fritidshemmet ska läsa mer som en kompensation, säger hon.
Maria Lind, är lärare för årskurs 2C och förstelärare i läsning. Hon tycker att eleverna fått en större läslust under veckorna, något som Ratthaya Suttilee, Milkyas Tesfamariam, Elliot Karlström, Nor Koivisto, Ruhef Abdo och Elias Lindberg intygar. Framför dem ligger mängder med böcker som de undersöker med stort intresse.
– Vi har tänkt på att synliggöra böcker genom att lyfta fram dem i klassrummen. I matsalen har vi satt upp affischer där vi ger varandra lästips.
På väggen bakom Emil Holmgren sitter recensionerna av de böcker som eleverna läst. Foto: Sara Flodin
Wilja Jansäter och Lovis Swan i den vrå av klassrummet som inretts till en bokhörna. Foto: Sara Flodin
Eleverna tycker att det är viktigt att hitta böcker inom ett ämnesområde som de gillar. Elliot vill helst läsa skräckböcker medan Ruhef vill läsa om djur. Elias berättar att han kör motocross, men att det är svårt att hitta böcker om ämnet i rätt svårighetsnivå, och att han kämpat för att ta sig igenom böcker som egentligen varit för svåra. Boken ”Hemligheten” av Katarina Genar har använts som klassens gemensamma läsebok och finns i två olika svårighetsnivåer för att möjliggöra en differentierad undervisning.
– Vi har samma kunskapsmål, men vägarna dit kan vara olika, klargör Maria.
I utmaningen har eleverna fått fylla i ”tårtbitar” i en cirkel där en del symboliserar fem minuters läsning.
– Syftet är att vi vill att eleverna ska läsa så mycket som möjligt, förklarar Maria.
Merih Eyob är djupt nedsjunken i sin bok. Foto: Sara Flodin
Milkyas berättar att han läst i fem timmar under utmaningen och tycker att det varit roligt att fylla i cirkeln.
Nor intygar att hon börjat läsa mer även hemma och de andra eleverna säger att de också gjort detta.
– Ibland känns det som jag tittar på en film när jag läser, förklarar Nor och de andra eleverna håller även med om det.
Den sista halvtimmen denna fredag läser klass 3B i de böcker som de själva valt. Barnen sitter utspridda i hela rummet och en total tystnad råder i klassen eftersom eleverna har sjunkit djupt ner i litteraturen.
Ett stort fokus och avslappnad stämning råder då klass 3B läser på den plats de själva valt. Foto: Sara Flodin
– Vi börjar oftast dagen med att de läser tyst och efter rasten läser de för att komma ner i varv, förklarar Andrea Kühberger som är lärare för klass 3B.
Hon har sett en läslust väckas i barnen under läsutmaningen. Charlie Lindroth gillar att han får sitta eller ligga som han vill under läsningen. Han har tidigare haft stöd för att utveckla läsningen, men under utmaningen har läsningen fått ett annat värde.
– Förut ville jag inte läsa alls, men nu är det roligt att läsa, förklarar Charlie.
– Jag blev jätteinspirerad av det här och tog in en massa böcker i mitt klassrum och möblerade om för att göra läsningen tillgänglig, vilket i sin tur inspirerade eleverna, säger Andrea.
Under någon lektion i veckan läser Andrea högt för barnen. Alla treor på Källskolan läser ”Edward Tulanes fantastiska resa”. Kring högläsningen sker ett boksamtal där barnen får bearbeta böckerna.
– Under resan får kaninen Edward lära sig att känna olika känslor och i samband med läsningen pratar vi om dem, förklarar Andrea och att arbetet ingår i skolans värdegrundsarbete.
Att göra det lättillgängligt för eleverna att få tag på böcker att läsa är något som Andrea tar med sig från projektet. På Källskolan finns ett litet skolbibliotek och klasserna besöker ofta kommunens bibliotek. Från och med 2025 kommer det vara lag på att alla skolor ska ha ett bemannat skolbibliotek.
– Vi inviger snart ett nytt skolbibliotek på Centralskolan, berättar rektor Victoria Åkerlund som redan nu sett till att skolbiblioteket hålls bemannat vissa tider.
Läsutmaningen avslutas på tisdag med en ceremoni där alla klasser kommer få ett pris.
– Varje klass kommer få högläsningsböcker och vi kommer även lotta ut böcker, berättar Filippa Folkjern.
15-åringars kunskaper i läsförståelse enligt PISA 2022. Källa: Skolverket

FAKTA Läsfixarna hjälper barnen i sin läsförståelse:

❚ Cowboyen sammanfattar det viktigaste i texten.

❚ Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten.

❚ Detektiven reder ut oklarheter, nya ord och uttryck.

❚ Reportern ställer frågor på tre nivåer om texten. Dessa nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna.

❚ Konstnären skapar inre bilder av det lästa.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!