Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Här, i hörnet av Nybrogatan/Slaggatan, ska Statens servicecenter tillika flera myndigheters verksamheter flytta in.
Foto: Sonny Jonasson

Blir centralt högkvarter för myndigt storkontor

FALUN. I juni får den voluminösa lokalen i hörnet av Slaggatan och Nybrogatan nya hyresgäster, och det i form av Statens servicecenter. Det mer än 550 kvadratmeter stora utrymmet ägs av fastighetsbolaget Diös. I samband med etableringen inleds på platsen också ett energiprojekt med gröna toner, upplyser fastighetsägaren. – Vi tar ett energimässigt helhetsgrepp om byggnaden, säger Stefan Carlsson som är kommersiell förvaltare vid Diös i Falun.

I sommar flyttar alltså Statens servicecenter in i lokaler som hittas i hörnet av Nybrogatan/Slaggatan, beläget i Faluns stadskärna.
Här har under tidigare år hittats verksamheter som bland annat postkontor och leksaksaffär.
Det stora servicekontoret utvecklas nu till en modern arbets- och mötesplats, meddelar Diös Falun.
Parallellt med kontorsetableringen påbörjas nämligen även ett omfattande energiprojekt som syftar till att förbättra fastighetens totala energikapacitet.

Stefan Carlsson vid Diös i Falun:
– I samband med utvecklingen av Statens servicecenters blivande lokaler tar vi ett energimässigt helhetsgrepp om byggnaden. Båda projekten görs med fokus på hyresgästens långsiktiga välmående.
Carlsson fortsätter:
– Utformningen av det nya servicekontoret sker utifrån myndighetens behov och önskemål, med smarta lösningar för att de ska kunna trivas och växa över tid. Vi är väldigt glada över att välkomna Statens servicecenter som ny hyresgäst hos oss.

Servicekontoret i Falun uppbådar vägledning och service via tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten.
Företrädare för servicekontoret konstaterar att två tongivande faktorer fanns med inför valet av nya lokaler:
▪ Större ytor med förutsättningar för ett modernt arbetssätt
▪ Möjligheten att inrymma fler medarbetarare och besökare

Stefan Holgersson, lokalförsörjare på Statens servicecenter, kommenterar:
– Det centrala läget och lokalens planlösning gjorde att vi snabbt kände oss säkra på att detta var en jättebra utgångspunkt för det nya servicekontoret. Vår verksamhet växer och vi behöver ytor som kan utvecklas.
– Grundidén med servicekontoren är att kunderna ska erbjudas kvalitativ och lättillgänglig service för flera myndigheter på ett och samma kontor, säger han i fastighetsägarens kommuniké.

Gällande energiprojektet innebär det bland annat att Diös installerar fjärrvärme, fjärrkyla och sätter in energieffektiva ventilationsaggregat och styrsystem.
Därtill har man ambitionen att montera en solcellsanläggning på taket. I helfigur spås dessa åtgärder ha förmågan att bättra byggnadens samlade energiprestanda med cirka 45 procent.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,489464" yot yod ap]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS