Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Ecovogue UF har utsetts till Årets UF-företag i Ludvika. I företaget arbetar Natalia Ahlman som säljare, Amal M Husein som produktionsansvarig, Jiachen Fan är vd, Anton Hedqvist är ekonomiansvarig och Adina Frankental är marknadsansvarig.
Foto: Sara Flodin

Andrahandskläder och skärbrädor till Dalafinalen

LUDVIKA. Under februari arrangerar Ung Företagsamhet lokala tävlingar i Dalarnas kommuner och cirka 300 UF-företag deltar. Ecovogue UF utsågs till Årets UF-företag i Ludvika då 28 företag tävlade om titeln. Företaget säljer trendiga andrahands-kläder och gick direkt till Dalamästerskapen tillsammans med Timbercraft UF som producerar skärbrädor av gamla ekbord.

Det blev en intensiv torsdag för Ludvikas gymnasieelever då UF-företagen genomförde sina presentationer för två jurygrupper och UF-mässan arrangerades.
Tävlingen inleddes med företagspresentationer på förmiddagen. Mässan pågick sedan från klockan 12.00 och fem timmar framåt.
De två förstaplacerade företagen är direktkvalificerade till regionfinalen och företaget på tredje plats nominerades till att konkurrera med övriga treor om en finalplats.
Juryn bestod av Jens Fagerheim som är vd på Vikers Plåt, Ann-Catrin Knudsen som är näringslivsutvecklare på Ludvika Kommun, Veronica Lindgren som är centrumutvecklare på Unika Ludvika, Roger Sjöberg som är näringslivschef i Smedjebacken, Maja Jansson från Swedbank, Tamina Tägtgren från Studio 14 och Goran Pavic från Spendrups. Näringslivschefen tycker att det är fantastiskt roligt att vara med på uttagningarna.
– Genom åren har det funnits jättebra idéer, säger Roger som gärna vill se att elever i yngre ålder får testa på att vara företagare, gärna redan från årskurs fem.
– Det är otroligt viktigt att få prova på att vara företagare och att det finns med i skolan.
Presentationen får endast pågå fyra minuter och den är viktig i sammanhanget tycker Roger som även ser till att dela med sig av sina tips.
– Det här är på riktigt och den som ska tävla vidare i regionen måste vara proffsig, säger Roger som tycker att det är viktigt att eleverna talar fritt utan att läsa innantill under presentationen.
– Det behöver inte vara en färdig produkt men att man har tänkt igenom det, har ett driv och en vilja att lyckas, förklarar jurymedlemmen Maja från Swedbank.

En av de två jurygrupperna bestod av Roger Sjöberg som är näringslivschef i Smedjebacken, Maja Jansson från Swedbank, Tamina Tägtgren från Studio 14 och Goran Pavic från Spendrups. Foto: Sara Flodin 

Ludvika Trädgårdsservice UF drivs av Amadeus Uslu som är vd, Baran Erdogan som är marknadsföringsansvarig, administratör Simon Müller och Jonatan Persson som är ekonomiansvarig. Eleverna går på ekonomiprogrammet och de berättar att de har jobbat med företaget på UF-lektioner, kvällar, helger och varje ledig stund, vilket skapat en vinst på 14 600 kronor.
– Just nu har det varit snöröjning och vi hade planer på att utföra trädgårdsskötsel som häckklippning och även flyttservice, fönsterputsning, samt bilvårdstjänster som däckbyten och biltvätt, förklarar Amadeus.
– Ett fantastiskt initiativ, säger Goran Pavic när företaget hållit sin pitch.
– I slutändan handlar det om att tjäna pengar och det finns möjlighet för dem att fortsätta för tjänsten behövs, nämner Roger men informerar sedan om att de som fortsätter driva sitt företag efter skolavslutningen måste tänka lite annorlunda:
– Det är en sak nu när de inte behöver betala skatt och sociala avgifter. Ska de driva det som bolag kostar det lite mer och då kanske inte marknaden finns.

Ditt Event UF arrangerar disco för unga. Företaget drivs av Jenny Saado, Jouri Skafe, Vera Carlsson, Batsieba Elake och Maja Bergkvist. Lördagen den 24 februari arrangerar gänget ett disco för barn från förskoleklass till klass fyra. Foto: Sara Flodin

Att produkterna ska vara hållbara är viktigt. Re-make UF består av Elin Daun och Linn Karlsson. De producerar chutney och marmelader som läggs i återvunna glasburkar de fått från förskolor och privatpersoner.
– Vi tar vara på frukt och grönt från matbutiker och privatpersoner. Sådant som är lite kantstött och inte blivit sålt, så vi gör hållbara produkter, förklarar Linn.
Ecovogue UF säljer trendiga andrahands-kläder och utsågs till Årets UF-företag i Ludvika. I företaget arbetar Natalia Ahlman som säljare, Amal M Husein som produktionsansvarig, vd Jiachen Fan, Anton Hedqvist som är ekonomiansvarig och Adina Frankental är marknadsansvarig. Kläderna säljer de via webben och sociala medier.
– Det är många unga som inte handlar dessa då det är krångligt och dyrt att köpa märkeskläder. Vi hittar de kläderna som har bäst kvalité och sätter de priser som vi tycker de är värda. Vi gör det lättare för ungdomar att handla och ger kläderna ett nytt liv, förklarar Natalia Ahlman som intygar att allt fler unga köper kläder på second hand eftersom priserna stiger.
Företagarna har sålt kläder för närmare 100 000 kronor och vinsten ligger på ungefär halva beloppet.
– Under hösten fram till nyår har vi sålt för över 72 900 kronor, informerar Natalia.
– Och de senaste fyra dagarna har vi haft en omsättning på ungefär 10 000 kronor, inflikar Jiachen som tror att februari blir företagets bästa månad.

Även tvåan gick vidare och får representera Ludvika i regionfinalen. Företaget heter Timbercraft UF och drivs av Jesper Stefansson, produktions- och inköpsansvarig. Ivar Wijk, ansvarig för marknadsföringen, Jonas Westman, ekonomiansvarig, Malte Sander, vd och Gustav Johnsson, produktionsansvarig. Foto: Sara Flodin

Kaija Holmgren är lärare på Hitachigymnasiet för, bland annat, entreprenörskap.
– Det är svårt att hålla eleverna motiverade. Att de ska se ett steg längre och vilken nytta de har av utbildningen. När kursen är slut gör vi alltid en utvärdering och då får vi jättebra kommentarer från eleverna. De växer otroligt mycket genom kursen och att driva UF-företag. Det blir på ett helt annat sätt än om de bara läste teoretiskt om företagande.
Kaija ser hur eleverna utvecklas genom arbetet med UF-företagen.
– Andra personer utanför skolan kanske inte tycker att det var särskilt imponerande, men eleven kan ha tagit ett jättestort steg.

Den 26 mars avgörs Årets UF-företag i Dalarna i Kupolen.
På ”Dalamästerskapen” avgörs dessa 13 tävlingar:
Kval till SM (=vinnaren får åka till SM)
Årets Innovation
Årets ekologiskt hållbara UF-företag
Årets socialt hållbara UF-företag
Årets Tjänst
Årets Vara
Årets Hantverkare
Årets Säljare
Årets UF-företag

Övriga tävlingar i Kupolen:
Årets Monter
Årets Tillväxtföretag
Årets reklamfilm

Utmärkelse som delas ut i Kupolen:
Årets UF-skola
Årets UF-lärare

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!