Nu är det elva år sedan Peter körde ett stridsflygplan och han säger att han delvis längtar tillbaka.
– Hade jag inte fortsatt att tävla motorcykel hade jag nog saknat adrenalinkicken för man blir “adrenalinjunkie” när man håller på med sådant här, erkänner Peter som saknar sina gamla arbetskamrater.
– För man är väldigt tighta när man är på en division och flyger ihop, konstaterar han.
Under 45 år har Peter tävlat SM, EM och VM på motorcykeln över nästan hela världen och är fortfarande aktiv. Bland meriterna har han en världsmästartitel i Endurance 2000 och på Europamästerskapet i 500GP 1989. Rüdiger Foitzik, “Fotta”, arrangerar föreläsningen.
Peter bor utanför Lidköping men känt Fotta sedan 70-talet då de tog debutantlicens på motorcykel ihop. Peter tycker att det finns stora likheter med att köra motorcykel och vara stridspilot.
– Det handlar om planering, att se till att må bra och vara redo samt att upptäcka när det börjar bli farligt.
När Peter jobbade som stridspilot flög han dagligen.
– Jag är såpass gammal att jag var med och flög över Östersjön under kalla kriget. Då var man inte så tuff…
Peter befarar att Sverige är sent ute gällande den pågående upprustningen av försvaret.
– Vi har gjort det misstaget en gång när andra världskriget kom. Tänk om vi hade sluppit lägga ett öre på krigsmaterial, det hade varit underbart, säger Peter.
Då Peter även hållit sitt föredrag för de kvinnor som jobbar på ekonomiavdelningen i Västra Götalands region, anser han att den passar för alla.
– Den passar alla kategorier som gillar spännande saker och fart. Och vill skratta mycket, säger Peter och lägger till att han ger publiken “skrattgaranti”.