Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Nu är vissa förberedande insatser inledda för den nya halkbanan på Karlsviksberget. Den 1 juli beräknas halkbanan vara redo för verksamhet och den 1 november ska hela anläggningen ståta i helfigur.
Foto: Sonny Jonasson

Tempohöjning kring Faluns nya halkbana

FALUN. Halkbanan i Falun ska få ny hemvist på Karlsviksberget. Platsen är den tidigare folkracebanan och projektets snäva tidsrymd innebär högt arbetstempo. Den 1 juli beräknas nya halkbanan vara redo att tas i bruk. – Det har redan nu påbörjats bortforsling av snö och viss förberedande avverkning här, berättar Bengt Benjaminsson som är vice ordförande vid halkbanedrivande företaget Säker Trafik i Dalarna.

Bakgrunden är att det kraftigt expanderande EcoDataCenter önskar bygga fler serverhallar på Ingarvet, bland annat där halkbanan huserat. En expansion som också kan skapa nya jobbtillfällen i Falun.
Därav aktualiserades frågan att flytta halkbanan. Därpå följde flera turer och flitiga diskussioner för berörda parter i ämnet.
Summa summarum har nu EcoDataCenter köpt den kommunägda marken på Ingarvet, och Säker Trafik har köpt mark på Karlsviksberget av kommunen.

Den nya halkbanan skapas där motorklubben SMK Dala Falun haft sin folkracebana.
– Motorklubben kommer att få en ny bana alldeles i närheten, strax intill den gamla. Vi kommer att bli grannar där uppe, säger Bengt Benjaminsson.
– Vad jag erfar är klubben väldigt nöjd, nu får man bland annat tillgång till vatten och el vilket man inte hade vid den gamla. Både vi och motorklubben kommer säkert också att kunna ha nytta av att anläggningarna blir så pass nära varandra, fortsätter han i uppåt tongångar.

Säker Trafik är ett trafikutbildningsföretag som ingår i Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF).
Benjaminsson (även med uppdrag inom Borlängepolitiken) är vice ordförande i företaget. För Lokalt i ger han en dagsaktuell lägesrapport kring det tämligen brådskande halkbanebygget.
– Kommunen köpte en större bit mark av markägaren Kopparfors. Av denna mark har vi tecknat avtal om att nyttja 10 hektar, vilket nu avvaktar godkännande från Lantmäteriet. Det omfattar området för folkracebanan och ytterligare en liten bit ut mot kanterna.
– Vår verksamhet kommer alltså bara att byggas och bedrivas på samma sida av vägen som den gamla folkracebanan.

Karlsviksberget, där nya halkbanan ska byggas. Foto: Skärmdump av kartbild från Eniro
Karlsviksberget, där nya halkbanan ska byggas. Foto: Skärmdump av kartbild från Eniro

Benjaminsson ser det som så att det nu råder större samsyn och att hinder övervunnits till fördel för möjligheter.
– Initialt var det ju lite kärvt och det fanns absolut flera olika synpunkter och åsikter i frågan, och det var på så vis en ganska lång resa från midsommar till årsskiftet. Men i mitt tycke har det nu växt fram en känsla av att det här kan bli något av positiv börd för samtliga inblandade parter, fortsätter han.

Han tillskriver en ny halkbana flera plustecken, bland annat av geografiskt natur. Detta då anläggningen hamnar med något jämnare fördelad tyngdpunkt mellan Falun och Borlänge.
– Ja, jag tycker att vi får ett intressant läge. Falun och Borlänge dras ju ihop mer och mer och vår förhoppning är att nya halkbanan kan ge ökad tillgänglighet.
– Falu kommun kommer också att säkra fiber och vissa andra tekniska aspekter, och man ska även hårdgöra den ganska dåliga vägen här uppe. Därtill kommer det arrangeras så att kollektivtrafik har en anhalt här uppe, det är ju en rätt viktig del då väldigt många som ska köra på halkbanan inte har körkort.

Bengt Benjaminsson, vice ordförande för Säker Trafik. "Det här projektet är sannolikt något riktigt bra för både Falun och Borlänge", spår han. Foto: Sonny Jonason
Bengt Benjaminsson, vice ordförande för Säker Trafik. “Det här projektet är sannolikt något riktigt bra för både Falun och Borlänge”, spår han. Foto: Sonny Jonason

I nuläget har verksamheten cirka tio medarbetare på schemat. I och med ett nytt högkvarter skapas även nya, fräscha personalutrymmen, vilket Bengt betonar som ett välkommet lyft.
Halkbanan är planerad att stå färdig att nyttja så tidigt som den 1 juli.
Bengt pekar på några framträdande hållpunkter i tidsflödet.
– Det har redan nu påbörjats bortforsling av snö och viss förberedande avverkning här. I mitten av maj får vi tillgång till att skapa nödvändig byggnation, men det hinner vi inte klart med till den 1 juli. Till en början ställer därför vi iordning en tillfällig byggnad här vid ett av de gamla “utkikstornen” intill banan.
– Sedan skapar vi en permanent byggnad som kommer att ta plats lite mer i mitten av det gamla banområdet. Själva halkbanan blir också den en bit in på området från vägen sett.

Han fortsätter:
– Den 1 november ska sedan hela anläggningen vara helt färdig. Motorklubben har en tävling planerad till den 15 oktober så deras nya bana ska om allt går enligt plan vara klar till dess. Det kommer att vara full fart här uppe framöver.

Resultatet av en ny halkbana bedömer han ha kapacitet att komma flera kategorier av förare tillgodo.
– Ja, jag tror att det här blir en förbättrad övningsplats för både den som håller på att ta körkort och för yrkesverksamma chaufförer. I ett längre perspektiv är sannolikt också hela det här projektet något riktigt bra för både Falun och Borlänge, avslutar han.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS