Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
“Många är väldigt duktiga på att låta sina idéer och produkter ta plats och locka kunder”, konstaterar UF Dalarnas Ulf Thored om den proffsiga nivån hos de närmare 200 unga företagen på plats vid Dalamästerskapen och UF-mässan.
Foto: Ung Företagsamhet Dalarna

Slipade sinnen i tusental – framtidskrafter i regionfinal

DALARNA. Av Dalamästerskapen att döma har länets näringsliv uppbackning i stora nummer. Skärpta företrädare för den unga företagsamheten är nu klara för SM-finaler och utmärkelser har fördelats över flertalet kategorier. Regionfinalen i Kupolen visar en idébaserad bredd på anmärkningsvärd nivå. – Vi har nästan 200 UF-företag på plats här och det finns ett enormt engagemang, hyllar Ulf Thored de unga kreatörerna från länets alla hörn.

Thored, projektledare inom Ung Företagsamhet Dalarna, äger insikter i det driv som manifesteras synnerligen månghövdat i det stora köpcentret.
Här befolkas samtliga tre våningsplan av hundratals unga tankesmeder från Falun, Borlänge, Avesta, Hedemora, Säter, Ludvika, Smedjebacken, Rättvik, Mora och i stort sett samtliga av Dalarnas geografiska domäner.
Såväl besökare som tävlingsjury axlar lyxproblemet i att låta intresset fångas av närmare 200 företag med montrar på plats och många av dessa med lockande, kreativa presentationer.
– Många är väldigt uppfinningsrika och duktiga på att låta sina idéer och produkter ta plats och locka kunder, konstaterar en glad Ulf Thored i det smått enorma vimlet på UF-mässan.

Han upplyser att branschomfånget är lika brett och inspirerande brokigt som strategin för hur elevernas montrar positionerats.
– Det är bara de som jobbar med mat som är samlade, annars vill vi att det ska vara blandat för att visa på den otroliga bredden hos länets UF-verksamma.
Ulf framhåller evenemangets glädjestöpta framtidsanda som rena julafton för näringslivets talangscoutande närvaro, och det är också ur dessa led mästerskapsjuryn är hämtad.
– Det är nästan 100 personer i juryn och de är aktiva i såväl stora som små företag med stark verksamhet i Dalarna, berättar Ulf Thored.
Den lika angenäma som utmanande uppgiften för dessa är att utse vinnare i en mängd olika kategorier med ungt entreprenörskap som utgångspunkt.

Ung Företagsamhet i Dalarnas projektledare Ulf Thored och skolinspiratör Emma Momqvist. Foto: Sonny Jonasson

Totalt representeras de tävlande UF-företagen av elever från cirka 14 gymnasier i länet.
Ett av företagen bär namnet Återvinn Dosan UF. För idé och driv svarar Wilma Hjerp och Elin Larsson Gudmundsson.
– Vår tanke är att återvinning av snusdosor bör kunna ske via pant på liknande sätt som man pantar plastflaskor, berättar Wilma.
Och fortsätter:
– En snusdosa består ju av mycket plast och det känns vettigt att de ska kunna återvinnas bättre. Det finns nu en pantmaskin för detta på en butik i Rättvik. I dagsläget får man ju ingen pant på snusdosor, men förhoppningsvis kan det bli så framöver i miljöfrämjande syfte. Och vi har sedan februari redan fått in 760 dosor i denna maskin.

Elin betonar det miljövårdande tänk som utgör idégods.
– Det är ju dessutom så många som snusar att det här skulle kunna bli en ganska stor grej, tror vi.
– Vi hade nog kunnat göra än mer av det här, men i UF-formatet är det ju lite tidsbegränsat. Vi får se hur det blir framöver.

Elin Larsson Gudmundsson och Wilma Hjerp i Återvinn Dosan UF, vars idégods är förankrat i miljötänk för återvinning och pant av snusdosor. Foto: Sonny Jonasson

Duon gläds åt att företaget hittills rönt tämligen stor uppmärksamhet i offentliga kanaler.
Om Återvinn Dosan UF får en fortsättning även efter studenten återstår att se.
– Det hade varit kul att driva det vidare, men då ska man lyfta upp det hela på “riktig” nivå, så att säga. Jag håller med Elin, vi får se vad som händer. Det är hur som helst en riktigt kul grej med i vårt tycke ett viktigt syfte, sammanfattar Wilma Hjerp.

På annat håll i den livliga mäss- och tävlingsmiljön torgför Rasmus Larsson och Greg Kullas det bollglada Second Chance UF.
I brännpunkten för företagets förehavanden hittas golfbollar, och då i synnerhet begagnade sådana.
Rasmus förklarar upplägget:
– Golfbollar är kan nog för många vara en ganska dyr historia. Vi vill ge bortslagna bollar längre liv genom att sälja dem så de kan återanvändas.
– Då de är begagnade, men ändå i fullt spelbart skick, kan vi hålla billiga priser.
Som exempel nämns tre bollar i så kallat medelbra skick kosta 15 kronor.

Rasmus Larsson och Greg Kullas från Second Chance UF, vars ruljangs kretsar kring golf och försäljning av begagnade golfbollar. Foto: Sonny Jonasson

Tillgången beskrivs som stor, och sökzoner är primärt skog och ruff, ibland även strandnära vattenbryn.
Företaget innefattar också Alexander Lindell, Elias Engström och Jesper Lamppu.
– Går vi ut allihopa så kan vi hitta 100 bollar på en timme, säger Greg.
– På två tidigare tillfällen har vi kunnat samla ihop totalt 400 bollar, fortsätter han.

Rasmus Larsson avslutar:
– Vi har Hedemora Golfklubbs ordförande som rådgivare, och under vintern har vi även haft golftävlingar inomhus i samarbete med Vikmanshyttans simulatorhall.
– Det har varit bra respons, vilket känns superkul.

Den gigantiska mässan fortlöper med företagarfanan på högsta nivå ända fram till kvällskvisten då prisceremonier tar vid.
Där får mängder av unga idésprutor mottaga utmärkelser för välriktade insatser i respektive sammanhang.
Med Falun i fokus kan bland annat konstateras att Kristinegymnasiets framsynta företagare i EpoxyDesign UF och Moda UF vid Dalamästerskapen knep stiliga placeringar i kategorin för “Årets tillväxtföretag”.

Samtliga vinnare kan skådas i faktarutan här intill.
Vissa av dem utgör nu även Dalarnas representanter vid SM i ung företagsamhet, som tilldrar sig Stockholm den 23–24 maj.

Länets ungdomliga idémaskineri gick på högvarv vid Dalamästerskapen. Foto: Sonny Jonasson

UF-mässan med Dalamästerskapen i Ung Företagsamhet
Resultat från de tävlingar som kvalificerar UF-företagen till SM i Stockholm:
Årets UF-företag
▪ Eldflamman UF, Hitachigymnasiet Ludvika
▪ Andraplats: Somtaste UF, Siljanskassen UF, BubbleUP UF

Årets vara
▪ Eldflamman UF, Hitachigymnasiet Ludvika
▪ Andraplats: Siljanskassen UF, BubbleUP UF, Smyckande UF

Eldflamman UF. Foto: Ung Företagsamhet Dalarna

Årets tjänst
▪ Ung Kraft UF, Soltorgsskolan Borlänge
▪ Andraplats: Hire UF

Årets hantverkare
▪ Dalasmör UF, Stiernhööksgymnasiet Rättvik
▪ Andraplats: LightItUp UF, Smör och Skyr UF, Forest Focus UF

Årets innovation
▪ Återvinn Dosan UF, Stiernhööksgymnasiet Rättvik
▪ Andraplats: Lantprodukter UF

Årets Ekologiskt hållbara UF-företag
▪ Eldflamman UF, Hitachigymnasiet Ludvika
▪ Andraplats: Dala Ostkaka UF, Spackel design UF, Hygge UF

Årets Socialt hållbara UF-företag
▪ Ung Kraft UF, Soltorgsskolan Borlänge
▪ Andraplats: TakeCare UF, ReRead UF, Be Aware UF

Ung Kraft UF. Foto: Ung Företagsamhet Dalarna

Årets säljare
▪ Sofia Mossbäck CS Design UF, Mora gymnasium
▪ Andraplats: Hussein Abdullhassan Woodary UF, Julia Nyblom Be Aware UF, Gustav Ejnarsson BubbleUP UF

Årets UF-lärare
▪ Fredrik Hultberg, Stiernhööksgymnasiet Rättvik

Årets UF-skola
▪ Mora gymnasium

Dessa tre åker med till SM på extraplatser
▪ Siljanskassen UF
▪ Mebli UF
▪ Nolltillnio UF

Mebli UF. Foto: Ung Företagsamhet Dalarna

Vinnare i övriga tävlingar
Årets reklamfilm
▪ Ung Kraft UF, Soltorgsskolan Borlänge
▪ Andraplats: Samba Pads UF, ReRead UF, Eldflamman UF

Årets monter
▪ Dalasmör UF, Stiernhööksgymnasiet Rättvik
▪ Andraplats: Eldflamman UF, Mebli UF, Nolltillnio UF

Årets tillväxtföretag
▪ BubbelUP UF
▪ Andraplats: Siljanskassen UF, EpoxyDesign UF, Moda UF
(Källa: Ung Företagsamhet Dalarna)

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,393527" floating="3" ap mute pl=988 nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!