Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Hedemora kommun har köpt in läkemedelsrobotar som ska ta över utdelningen av mediciner inom hemtjänsten. “Hela Sverige har kompetensförsörjningsproblem generellt så jag tror att så här kommer framtiden se ut”, säger Madeleine Lindeberg som är kvalitetsutvecklare på Hedemoras omsorgsförvaltning.
Foto: Sara Flodin

Robotar ska frigöra hemtjänstpersonal

HEDEMORA. Nu är Hedemora en av närmare hundra kommuner som har läkemedelsrobotar i Sverige. Strax före jul anlände tio läkemedelsrobotar till kommunen. – Uppdraget kom från politikerna som fått höra om andra kommuner som använder dessa och gav ett uppdrag till omsorgsförvaltningen att se över hur de skulle kunna förbättra för brukarna, berättar Madeleine Lindeberg som är kvalitetsutvecklare på Hedemoras omsorgsförvaltning.

– Det är ger en ökad självständighet när man kan gå upp och ta sin medicin och inte behöva vänta på en fysisk person. Då kan du styra din vardag, påtalar Madeleine.
Den som kan vara aktuell för att få en robot måste vara så pass pigg att personen kan hantera roboten. Kommunens sjuksköterskor gör urvalet tillsammans med hemtjänstpersonalen utefter olika parametrar. Långtgående demens eller svårigheter med motoriken utesluter personen.
– Man kan inte heller vara negativt inställd, påtalar Madeleine.
Hon ser roboten som ett mellanting mellan att ha delegerad medicin, där personalen ser på när brukaren tar tabletterna och den personen som sköter sin medicinering helt själv.

Anders Jiveskär är undersköterska på hemtjänsten. Han tror att roboten kan frigöra tid, men ser en risk att äldre, som använder maskinen, kan känna sig ensamma. Foto: Sara Flodin

– Man kan se roboten som ett hjälpmedel att komma ihåg att ta sin medicin, tycker Edvin Hagelroth som är enhetschef på hemtjänsten.
Kommunen har köpt in tio robotar och har målet att köpa in fler.
Hälften av robotarna har kommit ut till användarna och selekteringen är redan gjord vilka som ska få de övriga robotarna.
Hedemora drabbades nyligen av ett stort strömavbrott. Om detta inträffar, eller kontakten dras ut, håller robotens batteri i 24 timmar.
– Då går det ett larm till den digitala supporten som kontaktar hemtjänstpersonalen som får åka dit, förklarar Madeleine.
Om strömavbrottet varar längre än 24 timmar får personalen åka till brukaren och plocka fram medicinen manuellt.
Enligt företaget, som säljer robotarna, krävs ett tiotal för att göra en besparing i hemtjänsten.
Madeleine säger att ett 40-tal brukare som har hemtjänst skulle kunna vara kapabla att använda en läkemedelsrobot.
– Jag tror att vi måste tänka nytt inför framtiden. Hela Sverige har kompetensförsörjningsproblem generellt så jag tror att så här kommer framtiden se ut.

Läkemedelsroboten lyser grönt när det är dags att ta medicinen. Foto: Sara Flodin

Roboten sköts av hemtjänstpersonalen som laddar den med läkemedel varannan vecka. Ingen kommer in i roboten, förutom hemtjänstpersonalen, eftersom den är låst. Robotens tidsfönster ställs in och plingar till en viss tid innan det är dags att ta medicinen. När det är dags att ta tabletterna lyser maskinen grönt och säger ”hej, nu är det dags att ta din medicin, ta den gärna med ett glas vatten”.
Roboten påminner den som glömt ta sin medicin under en timme.
– Om brukaren inte tar sin medicin går en larmkedja till hemtjänstpersonalen som åker ut och kollar varför brukaren inte gjort det.
Edvin Hagelroth är enhetschef på hemtjänsten. Han tycker att verksamheten blir mer flexibel då den som besöker brukaren inte måste ha läkemedelsdelegering.
– Vi har mycket jobb på morgonen och de topparna kan vi kapa.

Madeleine Lindeberg är kvalitetsutvecklare på Hedemoras omsorgsförvaltning. Foto: Sara Flodin

Anders Jiveskär är undersköterska på hemtjänsten. Han säger att vissa brukare varit lite nervösa inför att få en ny apparat, men tror att det kommer gå bättre och bättre.
– Brukaren får mer fritid och större kontroll över sin tid. De behöver inte sitta och vänta på att jag ska komma och låsa upp ett skåp för att ta fram medicinen. Då frigörs även min kompetens till andra brukare.
Om den som får en robot saknar det sociala mötet ser Anders som en nackdel.
– Det kan vara ett minus, tycker han.

I roboten finns även en meddelandefunktion där personalen kan fråga hur brukaren mår.
– Då kan brukaren svara med en glad eller ledsen gubbe, berättar Edvin.
Edvin är övertygad om att robotar kommer ta över fler sysslor inom hemtjänsten och påpekar att den som har behov av social samvaro kan ansöka om bistånd för detta.
– Det behöver inte vara klockan åtta på morgonen, i samband med medicinen, utan kan vara lite senare under dagen.
– De flesta har besöken kvar ändå, men det går att tidsplanera dem på ett annat sätt, inflikar undersköterskan Monica Persson.
Varken Edvin eller Madeleine tror att robotarna kommer orsaka några personalnedskärningar.
– Nej, så mycket tid kommer de inte att spara, svarar Edvin bestämt.

[YouPlaySinglePlayer video="2337,4374,533808" ap yot yod ]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!