Lokalt i träffar Säters unge motorstjärna Jonathan Engström i verkstaden strax utanför Säter där han både mekar med bilarna och driver sitt rätt nystartade företag Dalablank.
– I somras tog jag studenten från Hagagymnasiet i Borlänge, där jag läste ekonomi. Dagen efter studenten startade jag eget företag inom bilvård och rekond. Jag driver även racingen via egna företaget, berättar Jonathan.
Säsongen är ännu några månader bort, hur förbereder du dig?
– Mycket förberedelser genom att skruva på bilen och träna mycket fysiskt. Både styrketräning samt kondition- och balansträning. Motorsport handlar mycket om att kunna behålla fokus och konditionsträningen hjälper till med det. Det är även viktigt med muskelkontroll, att få till den rätta känslan. Jag kör mycket simulator också, det gäller att hålla i gång det även under vintern. Och så blir det en del gokart i Vikmanshyttan, säger Jonathan Engström.
Förra året var hans första hela säsong inom Formel Nordic.
– Där kör jag en Formel 1-aktig bil, alltså en bil som saknar tak. Den väger 480 kilo och har 140 hästkrafter. Bilen kan göra 240 kilometer i timmen på rakorna och man kan ta kurvorna i 180 kilometer i timmen, det är inte så vanligt att det går att köra så fort. Jag tog sju pallplatser på 13 deltävlingar och vann den sista deltävlingen, inför 25 000 åskådare på Mantorp. Det var häftigt, säger Jonathan Engström.
Den kommande säsongen kommer han även att dubblera genom att köra juniorklassen i den helt nya Nxt Gen Cup. Där kör alla förare elbilar, av samma märke.
– Vi kör varsin Mini Cooper, som väger 1 120 kilo, har 280 hästkrafter och går i 200 kilometer i timmen. Det som är speciellt med den här klassen, förutom att det är elbilar, är att vi inte får meka alls med bilarna. Organisationen äger och ordnar med bilarna. Vi byter bara ut dörrarna så att det står mitt namn och mina sponsorer på dörrarna när jag ska köra. Sedan byter vi bil med varandra mellan deltävlingarna.
Så då blir det mer rättvist, väl?
– Ja, då har ju alla exakt samma förutsättningar. Motorsport har alltid varit rätt pengastyrt, det går att köpa framgång. Mycket pengar ger bättre utrustning och förutsättningar. Nu blir det ju mer rättvist. ”Det är bilen som är snabb”, brukar man få höra.
Är det någon skillnad att köra en elracingbil?
– Ja, eftersom den är framhjulsdriven och saknar växellåda. Det blir mer fokus på att gasa och svänga och själva körningen handlar mycket om att inte överhetta batteriet.
Hur undviker man det?
– Det kallas för att ”mappa”, vilket man kan förklara med att det blir en mjukare kurva i accelerationen. Det är just på rakorna som det är lätt att batterierna överhettas.
Intresset för den nya elbilklassen var stort. 120 ansökte och 18 förare togs ut, bland annat från USA, Tyskland, Schweiz och Tjeckien.
– Det är väldigt kul och spännande att vara med i världspremiären för den här klassen. Det är mycket fokus på miljö nuförtiden och man vill göra motorsporten mer hållbar, vilket är ett måste. Dessutom ger inte elbilarna samma motorljud, det blir mer av ett vinande.
Sommaren blir intensiv för Jonathan med inte mindre än 13 tävlingshelger, från Skellefteå i norr till Helsingborg i söder.
– Totalt kommer det att bli 31 race för mig under 2023. Jag är den enda föraren som dubblerar i de här två klasserna men otroligt nog krockar inte tävlingarna en enda gång. Det trodde jag aldrig. Formelsäsongen börjar i maj och fyra av de sex deltävlingarna är redan klara när elbilssäsongen börjar i juni, säger Jonathan Engström som har en hög målsättning med den kommande säsongen.
– Målet är att vinna SM i båda klasserna. Jag har de bästa förutsättningarna i år för att kunna lyckas med detta. Men det är klart att konkurrensen alltid är hård. I juniorklassen tävlar de som är mellan 15 och 24 år. Jag är 19 nu, så jag är mitt i. Mitt mål på lång sikt är att tävla utomlands och slutmålet är att vinna VM. Jag känner att jag har många vägar att gå för att nå dit, eftersom jag tävlar i olika klasser, säger Jonathan Engström.
Men det blir inte så mycket semester i sommar för dig?
– Nej, så är det ju. Det är tävlingar 13 helger i sommar. Jag hade tänkt ta lite ledigt men det blir bara någon enstaka vecka. Fast jag ser ju det här som rena semestern. Jag är nöjd och farsan är nöjd men mamma är väl inte riktigt lika glad kanske, säger Jonathan Engström med ett leende.
Jonathan Engström
Ålder: Fyllde 19 år på julafton.
Bor: I Säter.
Yrke: Egen företagare.
Familj: Pappa Tomas och mamma Nina. Har tre äldre syskon, Sara, Christoffer och Desirée. De har också testat på motorsport, Christoffer mest, men inte lika mycket som jag.
Intressen: Träning, idrott, familj och vänner. Racingen tar mycket tid, såklart, men jag har ett stort generellt idrottsintresse. Jag har spelat fotboll och ishockey men nu tittar jag mest på annan sport.
Kuriosa: Jag är uppväxt med motorsport där pappa Tomas har tävlat hela sitt liv på elitnivå bland annat i STCC i Sverige och på högsta internationella nivå. Han har kommit tvåa i EM en gång, trea i EM tre gånger och även blivit sexfaldig mästare i Camaro Cup. Farfar Leif Engström har varit elitförare i gokart och kom tvåa i VM 1969, före Ronnie Peterson.