Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
19-årige Jonathan Engström poserar framför några av sina pokaler i företagets lokal strax utanför Säter. Pappa Tomas Engströms prisskåp är lite större – än så länge. “Vi får väl bygga ut lokalen snart, för att få plats med pokalerna”, säger Jonathan som i sommar dubblerar genom att tävla i två olika klasser.
Foto: Pär Sönnert

Jonathan har motorsporten i blodet

SÄTER. Att påstå något annat än att 19-årige Jonathan Engström från Säter har motorsporten i blodet vore att fara med osanning. Både farfar Leif och pappa Tomas har tävlat på yttersta elitnivå och Jonathan förbereder sig som bäst för sin andra säsong i Formula Nordic. Dessutom dubblerar han genom att vara en av de 18 historiska förarna i Nxt Gen Cups juniorklass som körs helt elektriskt. – Målet är att vinna SM i båda klasserna i år, säger Jonathan.

Lokalt i träffar Säters unge motorstjärna Jonathan Engström i verkstaden strax utanför Säter där han både mekar med bilarna och driver sitt rätt nystartade företag Dalablank.
– I somras tog jag studenten från Hagagymnasiet i Borlänge, där jag läste ekonomi. Dagen efter studenten startade jag eget företag inom bilvård och rekond. Jag driver även racingen via egna företaget, berättar Jonathan.

Jonathan Engström bredvid sin – däcklösa – formelbil. Färgkombinationen ljusblått och orange kommer sig av att han är sponsrad av Gulf. Foto: Pär Sönnert

Säsongen är ännu några månader bort, hur förbereder du dig?
– Mycket förberedelser genom att skruva på bilen och träna mycket fysiskt. Både styrketräning samt kondition- och balansträning. Motorsport handlar mycket om att kunna behålla fokus och konditionsträningen hjälper till med det. Det är även viktigt med muskelkontroll, att få till den rätta känslan. Jag kör mycket simulator också, det gäller att hålla i gång det även under vintern. Och så blir det en del gokart i Vikmanshyttan, säger Jonathan Engström.

I sommar är Jonathan Engström en av blott 18 förare som får chansen att tävla i juniorklassen i den helt nya Nxt Gen Cup, där förarna rattar varsin elektrisk Mini Cooper. “Själva körningen handlar mycket om att inte överhetta batteriet”, säger Jonathan. Foto: Pressbild

Förra året var hans första hela säsong inom Formel Nordic.
– Där kör jag en Formel 1-aktig bil, alltså en bil som saknar tak. Den väger 480 kilo och har 140 hästkrafter. Bilen kan göra 240 kilometer i timmen på rakorna och man kan ta kurvorna i 180 kilometer i timmen, det är inte så vanligt att det går att köra så fort. Jag tog sju pallplatser på 13 deltävlingar och vann den sista deltävlingen, inför 25 000 åskådare på Mantorp. Det var häftigt, säger Jonathan Engström.

Att påstå något annat än att Jonathan Engström har motorsporten i blodet vore att fara med osanning. Både farfar Leif och pappa Tomas (till höger) har tävlat på elitnivå. Tomas Engström tävlade många år i STCC och har både EM-silver och EM-brons på meritlistan. Foto: Pär Sönnert

Den kommande säsongen kommer han även att dubblera genom att köra juniorklassen i den helt nya Nxt Gen Cup. Där kör alla förare elbilar, av samma märke.
– Vi kör varsin Mini Cooper, som väger 1 120 kilo, har 280 hästkrafter och går i 200 kilometer i timmen. Det som är speciellt med den här klassen, förutom att det är elbilar, är att vi inte får meka alls med bilarna. Organisationen äger och ordnar med bilarna. Vi byter bara ut dörrarna så att det står mitt namn och mina sponsorer på dörrarna när jag ska köra. Sedan byter vi bil med varandra mellan deltävlingarna.
Så då blir det mer rättvist, väl?
– Ja, då har ju alla exakt samma förutsättningar. Motorsport har alltid varit rätt pengastyrt, det går att köpa framgång. Mycket pengar ger bättre utrustning och förutsättningar. Nu blir det ju mer rättvist. ”Det är bilen som är snabb”, brukar man få höra.

I garaget i lokalen strax utanför Säter skruvar Jonathan Engström på sin formelbil. Här driver han även sitt företag Dalablank som är verksamt inom bilvård och rekond.

Är det någon skillnad att köra en elracingbil?
– Ja, eftersom den är framhjulsdriven och saknar växellåda. Det blir mer fokus på att gasa och svänga och själva körningen handlar mycket om att inte överhetta batteriet.
Hur undviker man det?
– Det kallas för att ”mappa”, vilket man kan förklara med att det blir en mjukare kurva i accelerationen. Det är just på rakorna som det är lätt att batterierna överhettas.

Jonathan Engström på plats i formelbilen. Helgen den 6-7 maj är det premiär i Formula Nordic-serien, på Mantorp Park. Foto: Pär Sönnert

Intresset för den nya elbilklassen var stort. 120 ansökte och 18 förare togs ut, bland annat från USA, Tyskland, Schweiz och Tjeckien.
– Det är väldigt kul och spännande att vara med i världspremiären för den här klassen. Det är mycket fokus på miljö nuförtiden och man vill göra motorsporten mer hållbar, vilket är ett måste. Dessutom ger inte elbilarna samma motorljud, det blir mer av ett vinande.

Tomas Engström lade av för ett par säsonger sedan, när yngste sonen Jonathan precis påbörjat sin karriär. “Vi hann köra en säsong tillsammans, hans sista och min första”, säger Jonathan. Foto: Pär Sönnert

Sommaren blir intensiv för Jonathan med inte mindre än 13 tävlingshelger, från Skellefteå i norr till Helsingborg i söder.
– Totalt kommer det att bli 31 race för mig under 2023. Jag är den enda föraren som dubblerar i de här två klasserna men otroligt nog krockar inte tävlingarna en enda gång. Det trodde jag aldrig. Formelsäsongen börjar i maj och fyra av de sex deltävlingarna är redan klara när elbilssäsongen börjar i juni, säger Jonathan Engström som har en hög målsättning med den kommande säsongen.
– Målet är att vinna SM i båda klasserna. Jag har de bästa förutsättningarna i år för att kunna lyckas med detta. Men det är klart att konkurrensen alltid är hård. I juniorklassen tävlar de som är mellan 15 och 24 år. Jag är 19 nu, så jag är mitt i. Mitt mål på lång sikt är att tävla utomlands och slutmålet är att vinna VM. Jag känner att jag har många vägar att gå för att nå dit, eftersom jag tävlar i olika klasser, säger Jonathan Engström.

Men det blir inte så mycket semester i sommar för dig?
– Nej, så är det ju. Det är tävlingar 13 helger i sommar. Jag hade tänkt ta lite ledigt men det blir bara någon enstaka vecka. Fast jag ser ju det här som rena semestern. Jag är nöjd och farsan är nöjd men mamma är väl inte riktigt lika glad kanske, säger Jonathan Engström med ett leende.

Jonathan Engström har en hög målsättning för 2023, där han tävlar i två olika klasser. “Målet är att vinna SM i båda klasserna i år”, säger han. Foto: Pär Sönnert

Jonathan Engström
Ålder: Fyllde 19 år på julafton.
Bor: I Säter.
Yrke: Egen företagare.
Familj: Pappa Tomas och mamma Nina. Har tre äldre syskon, Sara, Christoffer och Desirée. De har också testat på motorsport, Christoffer mest, men inte lika mycket som jag.
Intressen: Träning, idrott, familj och vänner. Racingen tar mycket tid, såklart, men jag har ett stort generellt idrottsintresse. Jag har spelat fotboll och ishockey men nu tittar jag mest på annan sport.
Kuriosa: Jag är uppväxt med motorsport där pappa Tomas har tävlat hela sitt liv på elitnivå bland annat i STCC i Sverige och på högsta internationella nivå. Han har kommit tvåa i EM en gång, trea i EM tre gånger och även blivit sexfaldig mästare i Camaro Cup. Farfar Leif Engström har varit elitförare i gokart och kom tvåa i VM 1969, före Ronnie Peterson.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!