Den 4 september 1993 startades second handbutiken i Hedemora av Pingstförsamlingen i samarbete med Erikshjälpen och firar i höst 30 år. Butiken öppnades i ett bilgarage i Tviksta. 2017 lämnade Pingskyrkan dem och nu ligger de endast under Erikshjälpen. Verksamheten är uppbyggd på volontärer och totalt arbetar ett 20-tal personer, inkuderat de som arbetstränar.
Monica började den 1 april 2019 och har nu arbetat där under fyra år. Hon och kollegan Martin Jönsson är heltidsanställda. Dessutom är en person anställd på 25 procent och en annan på 50 procent.
Martin har jobbat på Erikshjälpen sedan november 2011. Han är butikens ”allt i allo”, Monicas ”högra hand” samt den som kör ut möbler till kunderna och hämtar lösören.
– Second hand har utvecklats mycket sedan jag började här. Fler är intresserade, säger Martin.
– Second hand är väldigt populärt nu, vilket ger oss en trygghet. Vi har många kunder, särskilt från Avesta, berättar Monica.
Erikshjälpen består av två delar, second handbutikerna och stiftelsen.
– Butikerna har tre viktiga uppdrag. Det sociala samt miljö- och hållbarhetsuppdraget, förklarar Monica som vill att vi alla ska minska på förbrukningen av naturtillgångarna.
– Vi jobbar mycket mot det och för att nysvenskar samt den som är arbetslös och varit borta från arbetslivet under lång tid ska få en chans att komma ut i arbetslivet och få gemenskap.
Stiftelsen jobbar mycket med internationella behov och gör ett humanitärt arbete både utomlands och i Sverige. De jobbar för hälsa, trygghet och för att ge skydd till barn.
– Ett stort ekonomiskt bidrag av det vi säljer går vidare till stiftelsen som i sin tur lägger ner mycket jobb på olika projekt i världen. Vi har kontor i Indien, Afrika, Asien och Rumänien, men arbetar också i Sverige.
Monica jobbar med butikens alla olika arbetsuppgifter.
– Först och främst sköter jag de sysslor som en butikschef ska göra som fakturering, löner, inköp till cafét samt kontakter med samarbetspartners.
Monica är ute i butiken och sköter försäljning i kassan, men arbetar även i beredningen och jobbar med prissättning.
– Att handleda praktikanter och de som arbetstränar är också en viktig del i mitt jobb. Så det är en väldigt komplex tjänst, berättar Monica som tycker det är väldigt stimulerande att få vara en del av verksamheten.
– Alla som är här gör något för barnen och hjälper dem vidare till trygghet och balans i tillvaron, påtalar Monica.
Verksamheten får in ett stort flöde med prylar och tar även hand om dödsbon, men har fått lite färre saker efter nyår. Monicas förhoppning är att fler ska röja sina hem under våren och skänka till verksamheten. Framför allt säljer de mycket husgeråd och kläder.
– Vi är otroligt tacksamma mot alla som lämnar in saker och varje vara är unik. Utan våra gåvogivare så klarar vi oss inte, konstaterar Monica.
Nyligen gjordes en ombyggnad av butiken och samtidigt strukturerades den om. Kassorna flyttades och tydliga golvstråk formades mellan hyllorna.
– Många upplever att butiken är luftig och fin, med ordning och reda. Vi har fått otroligt mycket beröm, säger Monica.
Butikens golvyta är 700 kvadratmeter och utrymmet bakom, där ”beredningen” sköts, är ungefär lika stor. Där förbereds prylar och kläder. Allt som är rent och fräscht säljs i butiken.
– Kläderna som vi säljer måste vara tipp-topp, säger Monica.
Varje torsdag mellan 09.00 och 12.00 arbetar Natalie Ljungstrand och Rebecka Lind från kommunens dagliga verksamhet, tillsammans med deras handledare Susanne Johansson, på Erikshjälpen.
– Jag är otroligt glad för att vi började det samarbetet. All hjälp är otroligt betydelsefull för vår verksamhet, förklarar Monica.
– Det är snart högsäsong för vår och sommarkläder och tjejerna galgar kläderna så vi får ut dem snabbt.
Helena Mlikwa är arbetsmarknadsresurs och har snart varit på Erikshjälpen under fem månader.
– Jag har trivts bra, säger Helena som dock slutar sin anställning om en månad.
Monica tycker att det är jobbigt när de som arbetstränar slutar.
– Vi är som en stor familj så det blir en sorg och saknad, men samtidigt är jag glad över att få göra en insats och stärka deras självförtroende. Det är vårt sociala uppdrag.
Trots att det har varit tufft för butiken så börjar omsättningen stiga och årets ökning, jämfört med 2022, är nu en av de största av Erikshjälpens butiker i regionen.
– Det kan vara otroligt krävande ibland, men jag går hem med ett leende och känner att jag gjort något bra eftersom jag hjälper många barn genom mitt arbete varje dag. Det ger mig en drivkraft och glädje.
Beloppet som Södra Dalarnas Sparbank delar ut genom hållbarhetspriset är på 20 000 kronor och kanske går det till en investering av ett nytt kylskåp i cafét, säger Monica vid prisutdelningen.
– För mig betyder det väldigt mycket eftersom vi haft en sådan kamp i flera år under pandemin. Jag kan inte beskriva med ord, det är fantastiskt kul.