Där buskaget tidigare växte finns inget kvar, det har grävts upp med rötterna. Till nästa sommar är förhoppningen att ängen ska börja ta sig så smått.
– Vi har lagt på ängsjord, som är magrare än vanlig matjord, så att ängsväxterna ska ta sig. Till våren ska vi plantera grupper av perenner samt så ängsfrön. Det kan ta ett tag innan det tar sig, man måste ha lite tålamod. Förhoppningsvis blir det fint här redan i sommar och ännu finare sommaren efter det, säger Peter Sennblad.
Gärdsgården som ingår i ängsprojektet är redan byggd, liksom en nyanlagd trappa, samt nya kantstenar och stenplattor intill perrongen.
– Tidigare fanns det ingen trappa här, det hade skapats en stig av alla människor som går i backen. Det blev snyggt, tycker Peter Sennblad.
En bit bort har det också skapats en öppning i gärdsgården, så att man lätt kan ta sig mellan perrongen och parkeringen. På platsen har man även lagt ut lite stenar och förberett för två bänkar.
– Bänkarna tillverkas i trä och betong av elever på Martin Koch-gymnasiets bygg- och anläggningsprogram. Vi kommer eventuellt att lägga ut några grova stockar, anlägga sandbäddar för bin och placera ut en miniatyrlada, allt för att gynna pollinerare och skapa ett ängslandskap som tilltalar resenärer, förklarar Peter Sennblad.
Han tillägger:
– På platsen ska vi även få upp en tavla med information om nyttan med ängar. Detta kanske kan inspirera någon att anlägga en egen äng.
Att buskaget har försvunnit gör att det blir ljusare och mer öppet på platsen, vilket kan öka tryggheten.
– Men det var inte huvudsyftet, det är mer en bonus att det kan ha den inverka, poängterar Peter Sennblad.
Prislappen för projektet ligger på ungefär 400 000 kronor.
– Kommunen står för halva den summan och den andra halvan bekostas av Länsstyrelsen Dalarna och det Lona-stöd, lokal naturvårdssatsning, som vi har fått därifrån. Det känns bra att vi har snyggat till här vid stationen och att man möts av något vackert när man kommer till Hedemora med tåg, säger Peter Sennblad.