Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Moderaterna i Falun och Borlänge tycker att förslaget till ny taxa för kollektivtrafiken slår alltför hårt mot pendlarna mellan de två största Dalakommunerna.
Foto: Karin Diffner

De ryter ifrån om nya busspriser

BORLÄNGE-FALUN. Om förslaget till nya taxor i kollektivtrafiken blir verklighet skulle det slå hårt mot Borlänge och Falun. Det menar två kritiska moderata kommunalråd. – Arbetspendlare får dyrare bussbiljett medan den som vill åka skidor i fjällen får kraftigt sänkt biljettpris. Det är inte rättvist, säger Ulrik Bergman.

Kollektivtrafiknämnden håller på med en översyn av biljettpriser och zonsystemet i Dalarna.
– Jag har full förståelse för att man behöver ett mer rättvist och modernt taxesystem, säger Ulrik Bergman (M), kommunalråd i Borlänge.

Ulrik Bergman. Pressbild

I korthet går det förslag som nu finns på bordet ut på att Dalarna delas in i två zoner och att gränsen går vid Borlänges kommungräns. Detta anses som mest rättvist eftersom det där finns störst tillgänglighet när det gäller antal förbindelser och turer.
I pengar skulle det innebära att en biljett på bussen mellan Borlänge och Falun skulle öka från 52 kronor till 65. Kostnaden för att åka buss från Falun till Älvdalen skulle däremot minska från 137 till 50 kronor. Månadskorten skulle i samma förslag kosta 640 i tätorterna Borlänge, Avesta, Falun, Mora och Ludvika, 1 000 i hela Borlänge och 1 200 för hela länet.

Anders Lindh. Pressbild

Men det förslaget är både Ulrik Bergman och hans moderata kommunalrådskollega i Falun, Anders Lindh, kritiska mot. De anser att de nya taxorna kan minska det stora antalet pendlare som finns mellan Falun och Borlänge.
– Man måste utgå från de pendlingsmönster vi har, behålla det goda som finns och helst locka över ännu fler av dem som åker bil.
I stället riskerar prisökningen att fler väljer att ta bilen mellan de två orter – med högre utsläpp som följd, menar moderaterna.
– Vi har redan utmaningar med luftmiljön i bägge orterna.

Ett av syftena med förslaget är att göra bussåkandet mer jämlikt och få fler att göra det på landsbygden. Men det tycker heller inte moderaterna att uppfylls.
– Nej, även om man sänker priset kraftigt på landsbygden och det ändå bara går enstaka bussar där så löser ju det inte grundproblemet med att bussåkandet ska bli mer attraktivt, säger Ulrik Bergman.
Har ni något eget förslag när det gäller landsbygden?
– Man kan titta på andra modeller, till exempel anropsstyrd trafiken eller mindre bussar.
I en debattartikel föreslår de två moderaterna att Falun och Borlänge ska vara en gemensam zon och att politikerna i kollektivnämnden ska tänka om:
“Vi uppmanar ordföranden Abbe Ronsten (S) att lyssna på synpunkterna, låter förnuftet råda och inte införa en kollektivtrafikzon där jobbpendlarna till och från Borlänge straffas”, skriver de.
Beslut ska tas i höst och de nya taxorna i så fall införas från januari 2024.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!