Siv och Åke Dahlman har drivit Hedemora Bowling i över tre år, men tycker inte att det fungerar längre och har därför sagt upp kontraktet med kommunen.
Foto: Sara Flodin

Tekniska chefen svarar på kritiken

HEDEMORA Therese Gunnars är teknisk chef på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen i Hedemora kommun och den som är ansvarig för uthyrningen av hallen. Hon svarar på frågor som uppstått kring bowlingen.

Är det rätt att avgifter för underhåll av sliten bowlingutrustning och undermåliga lokaler läggs på hyresgästens faktura?
– Jag kan bara gå efter det avtal som Hedemora Bowling har skrivit på. På kontraktet står att hyresgästen åläggs att bekosta underhåll av bowlingmaskiners slitdelar samt handha övrig skötsel av maskiner och banor och ansvara för klot och liknande.

Står det att hyresgästen ska betala investeringar?
– Det står inte. Praxisen är att när man investerar flera miljoner i en byggnad så delas det upp på åren som dessa ska nyttjas och läggs på hyresgästens hyresavi.
Men ska hyresgästen bekosta investeringar i undermåliga lokaler?
– Vill de ha några stora investeringar i hallen så kommer det bli en hyresökning.

Vad kan ni göra åt vattenläckorna?
– Det finns ingen pågående och de som vi fått vetskap om är åtgärdade. Även läckaget från simbassängen. Självklart åtgärdar vi alla läckage så fort vi kan genom kommunens driftbudget.

Varför går hantverkare in i bowlinglokalerna utan att kontakta Hedemora Bowling?
– Hedemora kommunfastigheter går ibland in i lokalerna och ibland deras entreprenör. Praxis är att de alltid ska höra av sig innan de åtgärdar något. Hantverkare ska ringa eller skicka sms, men detta kan ha missats.

Vad innebär arrangemanget med slangen och hinken över bana ett?
– Arrangemanget står kvar som en säkerhetsåtgärd trots att vi tror att vi har hittat vatttenläckan och åtgärdat den. Det får vara kvar som en försiktighetsåtgärd medan vi väntar på att en entreprenör ska komma dit och filma inne i avloppsröret.

Hedemora Bowling har fått höra att deras café inte får ”sälja utåt”, vad menas med det?
– Det har blivit ett missförstånd. Kommunens verksamhet ska inte konkurrera med andra företag och därför ville personal i badets kiosk få reda på vad som säljs i bowlingens café. Badets kiosk får inte sälja ”dammsugare” om bowlingens kiosk gör det.

Kan ni tänka er att göra en omförhandling av kontraktet med Hedemora Bowling?
– Hedemora Bowlings kontrakt går ut 31 maj 2025. Vi ska försöka lösa det så de inte behöver vara kvar ända till dess.
Har ni någon ny intressent som vill hyra in sig i bowlingen?
– Vi har inte ställt frågan eftersom vi fortfarande har ett kontrakt som löper.

Är det inte tråkigt om Hedemora blir utan bowling?
– Absolut, vi vill ha en levande kommun, men det är en politisk fråga.

Kommer fler företag drabbas på liknande sätt nu när kommunen ska fokusera på kärnverksamhet?
– Vi får inte favorisera något företag utan tillämpar en likabehandlingsprincip.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS