Personer som tar genvägar över järnvägsspåren är ett tilltagande problem, fastslår trafikverket i ett allvarligt stöpt pressutskick.
Det så kallade spårspringet betonas som farligt, olagligt och kostsamt.
Det får dessutom stora konsekvenser för tågtrafiken.
I Dalarna påverkade obehöriga på rälsen punktligheten för hela 172 tåg under fjolåret.
– Det är allt för vanligt att personer genar över järnvägen. Det är bland annat personer som genar för att få en kortare väg, till exempel resenärer som tar beslutet att springa över spåren för att hinna med ett tåg, säger Maria Hemlin som är Trafikverkets verksamhetssamordnare på trafikledningsområde Nord.
Hon understryker:
– Vi vill att fler ska bli medvetna om riskerna och det faktum att det faktiskt är förbjudet.
Trafikverket framhåller vidare också att personer som genar över spåren eller smiter under fällda bommar ofta inte känner till risken de utsätter sig för.
En genväg som förefaller ofarlig kan bli livsfarlig. Detta då tågen i dag är både tystare och snabbare än många tror.
Ett persontåg kör 56 meter på 1 sekund, och bromssträckan är cirka en kilometer när tåget nödbromsar.
Tåget har ingen chans att stanna om en person befinner sig på spåret, poängterar man allvaret i det hela.

Därtill är förseningarna som obehöriga på spåret orsakar en viktig aspekt som myndigheten nu lyfter fram.
Maria Hemlin:
– Vi måste stanna trafiken om vi får indikationer på att det är någon i spåret. Vi stannar tåget medan blåljusmyndigheter undersöker platsen.
Under 2023 ska Trafikverket genomföra åtgärder för att motverka spårspringet och dess många konsekvenser.
Via sina digitala kanaler förmedlar man också följande uppmaning:
“Ta den säkra vägen över spåret – även om du får gå lite längre. Tillsammans kan vi se till att ingen dödas eller skadas vid järnvägen. Var rädd om dig.”