Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
“Känslan är att Dalarna drar det kortaste strået. Det måste gå att göra mer”, säger Abbe Ronsten (S) om uppmärksammade brister i tågtrafiken till och från länet.
Foto: Sonny Jonasson

Skarp tågkritik från dalapolitiker

FALUN. Starka känslor sjuder hos länets politiker. Detta till följd av SJ:s hantering av tågen på Dalabanan. Abbe Ronsten (S), ordförande i Region Dalarnas kollektivtrafiknämnd, agerar via tät kontakt med SJ. – Det är frustrerande när vi alltid tycks bli bortprioriterade, säger han.

Kraven från dalahåll koncentreras kring högre vagnkvalitet, tillgången på servering och tillförlitliga tågavgångar.
Ronsten underkänner dagsläget i den länsnära tågtrafiken.
– Att det finns drycker och lättare tilltugg att köpa är miniminivå. Det duger inte att SJ skyller på att man har skickat samtliga bistrovagnar på renovering, då får man hitta andra lösningar, understryker han.
– En viss servicenivå ska man förvänta sig om man ska resa långt.

Flera resenärer uppges vittna om gamla tåg med dålig luftkonditionering och sliten inredning.
Dessutom ställs vissa avgångar in till följd av brist på tågvagnar.
– Det måste vara enkelt och bekvämt att resa kollektivt. Att flera avgångar ställts in med kort varsel skadar inte bara SJ, utan det skadar även kollektivtrafikresandet i stort.
– Och när tågen väl går så är de i så dåligt skick att människor hellre tar bilen än att sätta sig på tåget. Så kan vi inte ha det, säger Ronsten i en kungörelse från Socialdemokraterna i Region Dalarna.

Abbe Ronsten (S), regionråd och ordförande i Region Dalarnas kollektivtrafiknämnd. Foto: Pressbild/Region Dalarna

Vidare välkomnar Abbe Ronsten att partikollegan tillika riksdagsledamoten Lars Isacsson lyfter frågan med infrastrukturministern i riksdagen.
– Förväntar mig mer av regeringen vad gäller underhåll och utveckling av tågtrafiken till och från vårt län, klargör Abbe Ronsten.
För Lokalt i poängterar han vikten av vassare problemlösning.
Han konstaterar också att dilemmat omfattar mängder av tåg och avgångar till och från Dalarna.
– Det finns lok och vagnar som redan skulle varit skrotade och utbytta mot nya tåg. Pandemin och andra faktorer har dock kommit emellan. Har förståelse för att bistrovagnarna är gamla, men man måste kunna skapa en annan serveringslösning.

Ronsten menar även att en viktig aspekt i förbättringsarbetet hittas i själva tågspåren.
– Ja, i dag kan inte snabbtågen köras så snabbt som det skulle behövas. Långsiktigt handlar det därför bland annat om att uppdatera spåren, så vi kan utnyttja kapaciteten i dessa tåg. Då löser man flera problem.
Han ser SJ:s och den regionala viljan att investera i Dalabanan som gemensam. Att tågjätten å sin sida har anledningar att så ännu inte skett – men att Dalarna därför hamnar i kläm.
– Dialogen är inte problemet. Om vi tillsammans jobbar för en förbättring så är ju det bra. Men det är ändå inte okej att det ser ut som det gör. Känslan är att vi drar det kortaste strået. Det måste gå att göra mer.

Abbe avslutar:
– SJ gör ju en kommersiell bedömning och har sina förutsättningar i det här. Men jag tycker att man borde tänka och agera på ett annat sätt.
– När SJ inte levererar så kan ju kanske även diskussion uppstå bland andra aktörer huruvida de ska ge sig in tågtrafiken här.

Regionrådet Abbe Ronsten önskar flera förbättringar gällande tågtrafiken på Dalabanan. Foto: Sonny Jonasson
[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,254240" floating="3" ap mute pl=988 nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!