Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Barndomsvännerna Mårten Lindsnäs och Håkan Mix, från Stora Skedvi, driver Mili Däck och Service sedan 1998. Företaget håller till längs Ivarshyttevägen i Hedemora.
Foto: Maria Karlsson

”Säkra däck ger en billig livförsäkring”

HEDEMORA/STORA SKEDVI. Extrapersonal i april löser problem när alla vill ha hjälp med däckskifte samtidigt. – Vi har kortare tid på oss på våren än på hösten, men det är roligare på våren, folk är så glada då, säger Mårten Lindsnäs.

Mili Däck och Service på Ivarshyttevägen i Hedemora drivs av de gamla barndomskompisarna Mårten Lindsnäs och Håkan Mix från Stora Skedvi. De startade företaget 1998 och det har sedan växt i jämn takt från en anställd till sju, samt extrapersonal vår och höst.

I vanliga fall går hela april åt till att skifta hjul men ibland kan det ta helt stopp, som i år när vintern kom tillbaka. Då vill alla avvakta med att byta till sommardäck och det tycker Mårten är klokt.
– Säkerheten är viktig så det är bättre att åka några dagar extra med vinterdäck. Folk kan vara lite rädda att dubbarna slits mycket på bara vägbanor men det är inte så farligt som många tror.
Enligt Mårten ska sunt förnuft råda, och han tycker det är konstigt med lagar som är desamma för hela Sverige, alltså att vinterdäcken ska bytas till sommardäck mellan den 1 april och den 15 april.
– I april är det bart på vägarna i Skåne, men längst upp i norra Sverige kan det ju vara vinterväglag ända till midsommar.
Men det är tillåtet att behålla vinterdäcken på så länge det råder vinterväglag eller att det finns risk för det.

Mönsterdjupet har stor betydelse för säkerheten.

När det gäller att skifta hjul vår och höst är det till 90 procent personbilar det görs på, men även lastbilar. Annars servar Mili Däck och Service allt från skottkärror till stora dumprar.
– Vi har en servicebil som vi åker ut med och lagar punktering exempelvis och vi har jourservice dygnet runt.
Företaget erbjuder tjänster som att skifta hjul, laga punkteringar, balansera hjul samt att de hjälper till att kontrollera lufttryck och mönsterdjup. Dessutom kalibrerar de TPMS-system som blir allt vanligare på nyare bilar, det är ett system som bland annat varnar om lufttrycket i däcket är för lågt.

Fler och fler väljer att lämna sina sommar- eller vinterhjul på företagets däckhotell.
– Det blir allt tyngre däck och tyngre bilar. Det ställs också allt större krav på däcken så det blir vanligare och vanligare att folk vill ha hjälp med hjulskifte och även förvaringen. Vi tvättar däcken och förvarar dem mörkt och svalt vilket gör att de håller längre. Och vi har koll på statusen som mönsterdjup och slitage med mera.
De säljer dessutom nya däck och fälgar till både små och stora fordon.
– Det finns en stor marknad för fälgar, folk tycker det är kul att snygga till sina bilar med fräscha fälgar.
Det viktigaste för Mårten och Håkan med personal är att kunden alltid är i fokus. Och för dem är ingenting omöjligt.

Mårtens tips:
Allrounddäck kan bli hala när det är varmt och blött, bromssträckan kan öka med 30-40 procent.
Enligt lag ska mönsterdjupet på sommardäck vara minst 1,6 mm, men enligt Mårten ska det helst vara minst 3 mm, gärna mer.
Att ha bra och säkra däck ger en billig livförsäkring.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!