Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Trafikverket har den senaste veckan varnat för att antalet potthål ökat. Några av stadens potthål finns i korsningen vid Fredsgatan och Tingshusgatan. Foto: Sara Flodin
Foto: Sara Flodin

Potthålen drabbar Ludvikas bilister

LUDVIKA Många hål har uppstått i Ludvikas gator denna vinter, dels i asfalten men på gatorna ligger även ojämnheter som orsakas av isbildningar. – Det har varit enorma hål över hela stan. När man kör ner i dem smäller det så man tror bilen ska gå sönder, berättar Hans Nilsson som slagit sönder en stötdämpare i ett potthål.

De bilar som passerar Mc Donalds på Fredsgatan åker sakta och parerar för flertalet hål i asfalten intill korsningen vid Tingshusgatan. Hans Nilsson tycker att kommunen måste bli bättre att ta hand om vägarna, särskilt med tanke på det, så kallade, “guldläget”.
– Det ställer höga krav på allting när det kommer nya människor hit. Då måste vägarna skötas, tycker Hans.

Hans Nilsson har slagit sönder en stötdämpare i ett potthål. “Jag har bytt stötdämpare på den här bilen för den gick av”, förklarar Hans som kan meka själv, men kostanden gick trots detta på drygt 2 000 kronor. Foto: Sara Flodin

I Facebookgruppen Ludvika vittnar flertalet personer om att gatorna innehållit potthål under lång tid.
– Det har funnits enorma mängder med potthål här i stan, intygar Hans.
I höstas gick stötdämparen av då Hans råkade köra ner i ett hål utanför stadshuset.
– Jag förstår att folk är irriterade, men vi försöker göra så mycket som vi hinner med den styrka och de medel som vi har, förklarar Mats Lindestig som är enhetschef och trafikingenjör på Ludvika kommun.

Mats förklarar att det blir ett stort slitage på vägbanorna när vädret varierar från 30 minusgrader till sex plusgrader.
– Det mår inte en vägkropp bra av och vi får ett resultat därefter. Med den vintern som vi haft kan vi inte göra annat än att hålla näsan ovanför vattenytan.
Mats säger att de försöker laga hålen så fort de kan, men att vinterväghållningen, som att ploga, halkbekämpa, tina brunnar och flytta snö går i första rum.
– Det är ofantligt jobbigt så det tar lång tid.
Den is som ligger på gatorna orsakar även den gupp och ojämnheter.
– Vi river isen med väghyvel. Det får vi göra kontinuerligt.

Hans förklarar att han vet var de flesta hål är och parerar för dem, men ser en fara i att köra på det sättet då uppmärksamheten blir bristande på övrig trafik och fotgängare. Även enhetschefen ser en fara i att bilister måste parera för potthålen.
– Självklart. Det är en trafikfara för då är man inte observant på oskyddade trafikanter.
Den som kör sönder sin bil i ett av kommunens potthål får anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Via Infracontroll kan allmänheten tipsa kommunen om potthål och annat.

Fakta potthål:
Potthål uppstår vid stora och täta temperaturväxlingar. Ett potthål är ett hål i vägens beläggning, och uppstår efter påverkan av is, vatten och trafik. Vattnet och den ökade och tyngre trafiken skapar en utmattning som utökar håligheten. Ju äldre beläggning, desto större risk. På vintern utvecklas potthål när vatten tränger ner i små porer och håligheter, samtidigt som temperaturen pendlar runt noll. När vattnet fryser och tinar om vartannat, spränger den expanderande isen sönder håligheten och gör den större. Den senaste tiden har vi sett stora växlingar från -20 till + 10 grader. Potthål kan också uppstå på sommaren när vatten blir stående i ett litet hål.
Källa: Trafikverket

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS