Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
I Falu centrum finns nu en purfärsk hörselklinik som ska erbjuda snabbare hjälp då vårdköerna är långa.
Foto: Sonny Jonasson

Ny klinik hörsammar stor efterfrågan: “Hjälpa till snabbare”

FALUN. Falun har nu en ny hörselklinik i stadens centrala delar. Detta då den lokala Synsam-butiken utökar utbudet. Målet är att ge kunder och patienter snabbare hjälp och att möta långa vårdköer. – Det råder stor efterfrågan och bokningarna rullar på direkt, säger Johanna Söderhäll som är legitimerad audionom vid Synsam i Falun.

När optikerkedjan Synsam nu vidgar verksamheten i Falun är det enligt en formel som aktiverats även på andra håll.
Ett liknande koncept står att finna i systerbutiker i Stockholm, Göteborg, Halmstad, Gävle, Östersund, Luleå och inom kort även i Visby.

Ambitionen är att vara ett snabbare vårdkomplement för dem med hörselproblem.
– Det är ju tyvärr väldiga väntetider inom regionens vård, den senaste siffra jag hörde var 11 månader, säger Johanna Söderhäll.
Och fortsätter:
– Vi vill vara en resurs och kunna hjälpa till betydligt snabbare, och vi har etablerat en metod som kombinerar både digitala medel och personal på plats.

Micaela Lundin, Pontus Jespersson och Johanna Söderhäll vid den för branschen klassiska hörselboxen, ibland även kallad hörselbur. Foto: Sonny Jonasson
Micaela Lundin, Pontus Jespersson och Johanna Söderhäll vid den för branschen klassiska hörselboxen, ibland även kallad hörselbur. Foto: Sonny Jonasson

En hörselpatient möts i undersökningsrummet av audionom som finns med på videolänk. Audionomen kan via både dialog och butikens utrustning, bland annat kamera, undersöka och ge råd. På plats finns också en hörselkoordinator, däribland lokal expertis i form av Micaela Lundin.

Joanna Teiffel är legitimerad audionom och är i samband med hörselklinikens invigning närvarande via just videolänk.
– Arbetssättet funkar väldigt bra. Med tanke på kamerautrustningen vi har ser jag nästan bättre i patientens öra med den, jämfört med ett ordinarie otoskop.
– Vi kan se väldigt mycket och ge hjälp till patienten. Vid allvarligare skador kan vi också remittera vidare till vården, utvecklar hon.

Audionomen Joanna Teiffel är en av den nya klinikens kunskapsresurser. Foto: Sonny Jonasson
Audionomen Joanna Teiffel är en av den nya klinikens kunskapsresurser. Foto: Sonny Jonasson

Johanna Söderhäll instämmer och upplyser att detta kan handla om exempelvis en skadad trumhinna eller eventuell misstanke om tumör.
– Förutom undersökningar kan vi bland annat peka mot lämpliga hjälpmedel som hörapparater, hörselskydd och andra tekniska resurser.

Pontus Jespersson, affärsutvecklare vid Synsam, bevistar Falun för att i sällskap av kollegor förrätta invigning och bredda bilden av satsningen.
Han ser den privata kliniken som ett konstruktivt tillskott i Faluns hälsoutbud.
– Man går ofta för länge med hörselskador, vilket kan bero på flera orsaker. Vi hoppas kunna möta det stora behovet och att korta avståndet mellan patientens problematik och hjälpande insatser, säger han.
– Vi är även leverantörsoberoende för att kunna lotsa patienter och kunder till de bästa alternativen för dem.

Johanna Söderhäll, Pontus Jespersson och butikschefen Susanne Hedenskog vid invigningen av Synsams lokala hörselklinik. Foto: Sonny Jonasson
Johanna Söderhäll, Pontus Jespersson och butikschefen Susanne Hedenskog vid invigningen av Synsams lokala hörselklinik. Foto: Sonny Jonasson

Söderhäll nickar och tillägger att genomsnittspatienten upplever hörselproblem under sju års tid utan att söka hjälp.
– Är det då även lång väntetid inom vården kan det bli än mer utdraget. Ett besök hos oss kräver ingen remiss och en hörselundersökning kostar 275 kronor, upplyser hon.
Söderhäll, Teifel och Jespersson inflikar därtill att audionom i dag är ett bristyrke. Vid intresse för denna framtidssyssla söks lämpligen treårig utbildning vid universitet i Stockholm, Örebro eller Göteborg, tipsar trion.

Steve Jansson, klinikens allra första patient. Detta för en hörselundersökning. Foto: Sonny Jonasson
Steve Jansson, klinikens allra första patient. Detta för en hörselundersökning. Foto: Sonny Jonasson

Första patient på den purfärska hörselkliniken är Falubon Steve Jansson som ska göra en hörselundersökning.
– Jag vet att jag hör dåligt, det är liksom lite dovt på ena örat. Det är förmodligen något som uppstått över lång tid via jobbet.
– Det är ju annars lång väntetid i regionvården, så nu hoppas jag att man kan hjälpa mig här, avslutar Jansson.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!