Logotyp Lokalt i Dalarna - Dalarnas största gratistidning
Nästan hela styrkan av kvinnor som deltog på novemberträffen. Jeanet van Dam längst fram i mitten.
Foto: Maria Karlsson

Nätverk stärker kvinnor som företagare

LUDVIKA. Kvinnonätverket GO for IT, ett initiativ av Nyföretagarcentrum Ludvika – Smedjebacken, samlar kvinnor som tänker starta eget eller redan driver företag. – Det är styrkan, att vi är så många med så olika erfarenheter, säger Ingrid Larsdotter Aldén som driver Kullastintan i Ludvika och är en av deltagarna i projektet.

Som Jeanet van Dam, verksamhetsledare och rådgivare på Nyföretagarcentrum, berättat tidigare handlar det om att få fler kvinnor att våga ta steget och starta eget, men även för att hitta samarbetspartners, utveckla kompetenser och att hitta möjligheter till att utöka sina befintliga företag.
Första måndagen i varje månad bjuds kvinnor in helt kostnadsfritt till en företagsfrukost och träffarna har olika teman varje gång.
Hittills har det varit cirka 25 personer som anmält sig till varje träff, men Jeanet van Dam ser gärna att det blir ännu fler.
Träffen i november finansierades av projektet Lyftkraft 2.0 och Lars Lindblom, vd Samarkand2015, höll ett föredrag om ekonomi.

Ulrika Hedin har tidigare drivit företag som hon startade för 20 år sedan, men har nästan bestämt sig för att starta eget företag igen, inom möbeltapetsering, kursverksamhet och sömnad. Hon har haft stor behållning av träffarna för det är mycket som är annorlunda nu, när det gäller att driva företag, tycker hon.
– Här får vi hjälp med de jobbiga bitarna som ekonomi, affärsplan och marknadsföring med mera. Och när alla ventilerar sina tankar får man många aha-upplevelser.
Flera av deltagarna tycker de blir stärkta av varandra och några har redan påbörjat ett samarbete.
– Här är vi till stöd för varandra och man kan vara den man är, säger Linda Rutfjäll Dorg som driver Vikersvik Hälsa.
Hon menar att det finns ett osynligt glastak för kvinnliga företagare i en värld som i dag fortfarande är mansdominerad.

Sussi Sakofall driver Hälsokraft och har 30 års erfarenhet som företagare. Hon tycker frågan om bankernas roll är viktig att lyfta fram. Enligt henne har kvinnor det ofta svårare än män att få lån.
– Det kan i stället bli som en klapp på axeln, men vem ska tro på oss om inte de lokala bankerna gör det, säger hon.
Fatima Ghorbani är 24 år och har ansiktsmålning för barn på hobbynivå. Till vardags arbetar hon som undersköterska.
– Här kan jag lära känna nya människor och marknadsföra mina idéer.
Hon behöver också hjälp från Nyföretagarcentrum med lagar och regler innan hon bestämmer sig för om hon ska starta företag.

Marie Norberg passar på att prata lite extra med Jeanet van Dam. Hon tänker snart starta företag och erbjuda medicinsk fotvård.

I december är det årsavslutning för projektet med kvinnligt nätverkande.
– Då träffas vi på Vikersvik värdshus och temat blir då hur vi gemensamt kan marknadsföra oss. Mami Inada Boberg på kommunikationsbyrån Sekkei grafiska har tagit fram några förslag på det, berättar Jeanet van Dam.
I januari är det dags för nästa företagsfrukost och hela projektet sträcker sig åtminstone till april, men enligt Jeanet van Dam ser det ut som att det blir en fortsättning efter det.

[YouPlaySinglePlayer video="2847,1874,389607" floating="3" ap mute nt=30]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!