År 2021 nedklassades Näsbrons bärighet från att vara en BK2-bro, till att bli en BK-3-bro.
Det innebär att den tillåtna bruttovikten för bron sänktes från max 51,4 ton till max 37,5 ton.
Sedan dess har By LRF samt By Utvecklingsgrupp kämpat för att bron ska renoveras.
– Vi har uttryckt våra åsikter, skickat skrivelser och tryckt på, säger Mats Öberg.
När Näsbron nedklassades till att bli en BK2-bro, innebar det en omväg på cirka tre mil för många företagare och lantbrukare med tunga fordon.
– Det handlar om kronor och ören som alltid. Det blir billigare om man kan åka raka vägen över bron. Ingen tjänar på att lägga ner bron. Vi lantbrukare producerar livsmedel och det är sådant de flesta vill ha. Men det gäller alla företag och även privatpersoner. Många e-handlar idag så det är jättemycket transporter som behöver gå där.
Renoveringen av Näsbron förväntas ta fyra månader, förutsatt att inga oväntade upptäckter görs. Även vädret spelar roll för hur lång tid arbetet tar. Det säger Volodymyr Nepo, biträdande projektledare på Trafikverket.
– Vi ska måla om bron. Det är en del av huvudarbetet. Men vi förstärker även stålkonstruktionen. Vissa ståldetaljer kommer att bytas ut och vissa kommer att repareras.
Om allt går enligt plan kommer Näsbron att besiktigas i slutet av augusti.
Varför man förlägger renoveringen till just sommarperioden är för att väderförhållandena är mer gynnsamma då.
– Vi är väldigt beroende av vädret och måste förlägga renoveringen till en tidsperiod då det finns bra förutsättningar. Det är också en väldigt lång bro, 200 meter, och det är mycket ställning som ska byggas.
När arbetet är klart kommer Näsbron återigen att klassas som en BK2-bro. Kostnaden för arbetet beräknas till cirka 13 miljoner kronor och betalas med statliga skattemedel. Att man har satt startdatumet till just den 1 maj, som är en röd dag, är mest en formalitet tror Volodymyr Nepo.
– Man skriver 1 maj för att ta det ska vara klart och tydligt i kontraktet. Jag är ganska säker på att entreprenören själv har planerat att bron stängs av från och med den 2 maj, men det är tillåtet för dem att stänga av den från 1 maj.
Under perioden då Näsbron är avstängd lär det bli krångel och långa omvägar för de boende kring Näs. Men det är smällar man får ta tycker Mats Öberg från By LRF.
– Hellre att bron blir avstängd än att den ska stå och förfalla. Det är jättebra att man kostar på den så att man kan köra tyngre grejer sedan. Trafikverket har förstått att vi vill att det ska hända något, säger han.