“Vad jag ser på sista raden är att vi nu landar i ett för kommunen bättre avtal med IBF än vad vi gjorde i förra avtalet”, säger Liza Lundberg i anslutning till planerna på att köpa innebandyhallen av IBF Faluns dotterbolag.
Foto: Sonny Jonasson

Kommunledningen svarar på kritiken

FALUN. Falu kommuns planer att köpa innebandyhallen av IBF Faluns dotterbolag väcker starka reaktioner. Liza Lundberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Falun, inser vikten av att redovisa alla detaljer kring affären. – Det är viktigt. Min slutsats är att när alla papper är klara behöver vi informera än mer tydligt vad detta innebär.

Liza Lundberg menar att alla underlag ännu inte är klara gällande överenskommelsen, vilket gör det svårt att gå ut med alla detaljer.
Information som Falu kommun presenterat är att kommunen, genom dotterbolaget Lufab (Lugnet i Falun AB), ska köpa innebandyhallen för 5,5 miljoner kronor av ett fastighetsbolag som ägs av IBF Falun. Falu kommun har också en borgen för de 18 miljoner som IBF Faluns fastighetsbolag har i lån. Ett lån som kommunen ska ta över vilket innebär en sammanlagd affär på 23,5 miljoner kronor för Falu kommun.
Svante Parsjö Tegnér (L), andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden, förstår inte varför Falu kommun är beredd att köpa en fastighet för 5,5 miljoner och ta över skulder av ett fastighetsbolag som han kallar för konkursbo. Han menar att Falu kommun bara skulle behöva betala en krona och sedan ta över skulderna.
Den uppfattningen delar inte Liza Lundberg.
– Kostnaden för arenan har varit ett föremål för handlingar. På ena sidan har vi kommunen och Lufab och på andra sidan har vi fastighetsbolaget IBF.
– För oss har det varit intressant att köpa fastigheten och från andra sidan har det varit av intresse att sälja fastigheten. Det har handlat om ett givande och tagande. För att affären ska bli intressant för båda parter är det denna summa som gäller.

Liza Lundberg (S), kommunstyrelsens ordförande. Foto: Sonny Jonasson/Arkiv

Värderingen av fastigheten är gjord av Byggpartner, som byggde hallen och genom åren haft nära samarbete med IBF Falun. Skulle inte Falu kommun anlitat en oberoende värderare?
– Jag ser inga stora problem med det. Kalkylen från Byggpartner tror jag är korrekt. Men det har också gjorts andra värderingsanalyser av fastighetens värde. Det kommer vi att kunna redovisa när samtliga handlingar är färdiga.
Är detta ett stöd till IBF Falun som är i ekonomisk kris?
– Nej, det är ett köp av arenan från fastighetsbolaget. Sedan är det föreningen som sköter det sportsliga.
Blir detta en signal till andra klubbar som hamnar i liknande situationer? ”Det finns hjälp att få hos kommunen”?
– Nej, jag delar inte den bilden. Och när alla handlingar är på plats hoppas jag att det blir tydligt för alla som är intresserade.
– Det finns många som påstår sig ha stenkoll på siffror kopplat till det tidigare avtalet. Man måste passa sig för att blanda äpplen och päron. Det finns ett annat sätt att presentera det.

Arkitekten bakom avtalen är Christer Sundin, ekonomisk controller i Lufab och som 2002–2004 också varit ekonomisk ansvarig i IBF Falun och deras fastighetsbolag. Är det rimligt när han suttit på båda stolarna? Finns risk för jävssituation?
– Den tjänsteperson du nämner har varit en del av en grupp som arbetat med avtalet. Jäv definieras utifrån att man har egna intressen. Men från mitt perspektiv och kunnande har jag svårt att se det.
Tidigare har Falu kommun hyrt innebandyhallen timme för timme. Nu blir det kommunens uppgift att varje dag, året runt, se till att hallen blir uthyrd. Ofta till föreningar som betalar låg hyresavgift. Vilken är planen för att det ska bli en lönsam affär?
– Jag kan inte redogöra för detaljerna. Vi har en grupp tjänstemän som jobbat med detta. Vad jag ser på sista raden är att vi nu landar i ett för kommunen bättre avtal med IBF än vad vi gjorde i förra avtalet.

Formellt är det Lufab som köper innebandyhallen. Samtidigt har företaget en ekonomisk kris med planerade underskott de kommande åren. Lufab efterlyser ett nytt ägardirektiv för att få ta ut hyra av Falu kommun som motsvarar ränteökningen. Företagets vd, Maria Andersson, har i en intervju sagt ”Jag hoppas det blir en förändring i den ekonomiska delen med avkastningskrav och att vi kan ta betalt för räntorna. Annars kan vi packa ihop och säga hej då. Då går vi i konkurs.”
Lufab har ännu inte fått något nytt ägardirektiv. Hur kan ändå Lufab göra den här affären med företagets ekonomi?
– Först och främst är Lufab inte alls i någon ekonomisk kris. Och ägardirektivsdialogen pågår enligt utstakad plan och inför kommande bolagsstämma kommer nytt ägardirektiv att finnas på plats, svarar Liza Lundberg.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS