I Östersund har kommunen en lagringsplats som ligger en bit från skidspåren. Mängden lagrad snö är lite större jämfört med Falun. Där har kommunen, enligt uppgift till Lokalt i Falun, en extrakostnad på drygt en miljon kronor för transporterna av snön från lagringsplatsen till tänkta banan.
I Falun ligger snön på bromsplanen, vilket gör att kommunen slipper transportkostnaderna eftersom snön läggs direkt på banan.
– Detta är mest kostnadseffektivt. Nu går verksamheten plus minus noll tack vare spårkorten och intäkterna från backhoppningen, säger Tomas Jons.
Han är inte främmande för att flytta snöhögen, för att bland annat skapa möjlighet för konserter på bromsplanen.
– Nuvarande konceptet bygger på att vi gör det med tillräckligt lite pengar för att kunna finansiera verksamheten med de intäkter vi får. Ska vi göra på ett annat sätt måste det komma in nya pengar som inte finns i dag.
Ser du en bra framtida plats för snöhögen?
– Det har jag ingen åsikt om nu. Det vi gör nu är det bästa vi kan göra utifrån dagens förutsättningar. Sedan är det frågan om vi ska fortsätta spara snö eller inte? Det är också en fråga. Det har fungerat bra ett par år. Det är uppskattat. Hur vi gör i framtiden är svårt att säga.