Natalia Martinsson driver spelutvecklarföretaget Killmonday Games, tillsammans med maken Isak. Företaget håller hus på Åsgatan i centrala Hedemora och skyltfönstret är tapetserat med teckningar och annat som fans från hela världen har skickat till företaget.
Foto: Pär Sönnert

Hobbyn blev Natalias yrke: “Vill själv kunna styra över det konstnärliga”

HEDEMORA. Drivkraften att vara sin egen chef fick Natalia Martinsson att bli egen företagare. Tillsammans med maken Isak startade hon spelföretaget Killmonday Games och duon blev häromåret utsedda till Årets Företagare i Hedemora kommun. Skyltfönstret till företagets lokal på Åsgatan i centrala Hedemora har tapetserats med teckningar från fans över hela världen. – När vi var på Comic Con i Stockholm så hade folk klätt ut sig till karaktärer som jag själv hade skapat. Det var häftigt, säger Natalia.

För drygt tio år sedan, 2012, började Natalia och Isak att göra spel, som en hobby, samtidigt som de pluggade film och animation. Efter en lyckad crowdfunding (gräsrotsinsamling) kunde de släppa sitt första spel Fran Bow 2015. Samma år startade de även sitt företag Killmonday Games och kort därefter flyttade de sig själva och företaget till Hedemora.
– Vi bodde tidigare i Upplands Väsby men så flyttade min mamma hit till Hedemora och vi var och hälsade på och tyckte att det var så idylliskt och fint. Vi hade tröttnat på Stockholm och hittade ett hus här. Vi trivs jättebra här och det är så trevligt att prata med folk här i Hedemora, det är väldigt givande, säger Natalia.
Inledningsvis jobbade de hemifrån och även i en lokal hos Paloma på Åsgatan. I samband med pandemin hittade de lokalen på Åsgatan.
– Vi har en hybridlösning som gör att man kan jobba mycket hemifrån. Vi är 13 anställda, med mig och Isak, men merparten jobbar från andra orter som Säter, Göteborg och Lund. Ibland måste vi dock träffas fysiskt allihop, annars är ju detta ett jobb som funkar att jobba på distans, säger Natalia Martinsson.

“Vi har en hybridlösning som gör att man kan jobba mycket hemifrån. Vi är 13 anställda, med mig och Isak, men merparten jobbar från andra orter som Säter, Göteborg och Lund. Ibland måste vi dock träffas fysiskt allihop, annars är ju detta ett jobb som funkar att jobba på distans”, säger Natalia Martinsson.

Via företaget har de skapat ett eget “speluniversum”. Spelen handlar oftast om att lösa olika pussel och gåtor.
– Mycket fokus ligger på karaktärerna, det kopplar ihop oss med våra fans. Men spel tar lång tid att utveckla. Fran Bow kom 2015 och nyligen kunde vi släppa en version till tv-spelskonsoler. Tidigare har det “bara” funnits till dator och mobiler. Framöver vill vi fokusera mer på själva narrativet, att utveckla den här världen som vi har skapat, säger Natalia Martinsson.
Hittills har företaget släppt två större spel och en mängs mindre spel.
– Småspelen har vi gjort för att lära oss olika saker och prova oss fram, så de har vi släppt helt gratis.

Varför blev det just dataspel?
– Vi har gjort många musikvideos och kortfilmer och gillar interaktionen i tv-spelen. För länge sedan såg vi en dokumentär om en liten spelstudio och då insåg vi att “aha, man behöver inte vara tusentals för att göra spel”. Då började vi utforska det här mer. Namnet Killmonday Games kommer från den här perioden. När vi började göra spel så hann vi bara jobba med dem på helgerna. Därför blev det alltid att vi satt uppe sent på nätterna och så kom måndagen… Då blev det ett uttryck, “Äh, Kill monday”, förklarar Natalia Martinsson.
Vad är den största utmaningen med att vara företagare?
– För mig har det varit att ta själva chefsrollen. Redovisning och allt pappersarbete var som en punch i magen. Men fördelen med att vara två är att man kan hjälpa varandra. Jag har varit regissör när vi gjorde filmer tidigare så det passar mig att vara vd, att vara “huvudet” i företaget liksom. En annan sak som varit svår var att expandera, att se till att de anställda trivs och fungerar i gruppen. Det har tagit tid att hitta rätt människor för företaget.

“När vi var på Comic Con i Stockholm så hade folk klätt ut sig till karaktärer som jag själv hade skapat. Det var häftigt”, säger Natalia Martinsson. I bakgrunden ses en affisch med spelet Little Midfortune, som Killmonday Games har utvecklat.

Mental hälsa är något som är viktigt för Natalia och Isak.
– Det ingår i vår kultur, att man ska våga prata om hur man mår. Spelen har mycket inriktning mot mental hälsa och kärlek, det ska finnas en meningsfullhet där. Och kombinationen mellan arbetslivet och privatlivet har varit en utmaning, det har tagit några år att hitta den balansen. Jag har varit in i väggen, säger Natalia Martinsson.
Vad är det bästa med att vara företagare?
– Friheten att skapa och själv styra över det konstnärliga. Vi ville inte ha några chefer utan vara vår egen chef och kunna skapa fritt. Nu när vi blickar tillbaka så är vi ungefär där vi hoppades när vi började. Vi är ett litet team som förstår varandra och som jobbar bra tillsammans.

Förutom teckningar har fansen skickat egentillverkade figurer och dockor till Killmonday Games. Här visar Natalia Martinsson upp ett par av dem.

Har du några tips till unga tjejer och killar som vill bli företagare?
– Var tydlig med vad du vill göra. Det är OK att börja smått och prova sig fram. Men ta inte för stora kliv på en gång, då kan det bli svårt. Man kan inte ha alla kunskaper direkt. Det gäller att känna efter lite och prova sig fram. samtidigt får man inte vara för hård mot sig själv, det är något som jag själv fått lära mig. Det är lätt hänt att man ställer för höga krav på sig själv. Man måste våga pusha men även släppa efter, säger Natalia Martinsson.
I början av sitt spelmakande var Killmonday Games väldigt öppna med hur de jobbade, vilket uppskattades av fansen som började följa företaget.
– Jag tror att det gjorde att vi fått så hängivna fans, när de fick se hela processen, hur vi arbetade och hur mycket jobb som ligger bakom ett spel. När vi var på Comic Con i Stockholm så hade folk klätt ut sig till karaktärer som jag själv hade skapat. Det var häftigt, säger Natalia Martinsson.

I början av sitt spelmakande var Killmonday Games väldigt öppna med hur de jobbade och de skildrade detta i olika filmer, vilket uppskattades av fansen. “Jag tror att det gjorde att vi fått så hängivna fans, när de fick se hela processen, hur vi arbetade och hur mycket jobb som ligger bakom ett spel”, säger Natalia Martinsson. Här ses en affisch om Youtube-filmen om arbetet bakom spelet Fran Bow. “Isak vill vara lite anonym”, förklarar Natalia.

Namn: Natalia Martinsson.
Ålder: 37 år.
Familj: Maken Isak, hunden Killie och katterna Baloo och Bobby.
Bor: I Hedemora.
Yrke: Egen företagare och vd för Killmonday Games. Spelutvecklare.
Intressen: Att promenera i skogen, lyssna på musik, måla tavlor. Spela spel, allt möjligt. Pussel eller plattformsspel. Allt som har något narrativ.
Favoritspel: Medness Returns, det är lite inspirerat av Alice i Underlandet.
Kuriosa: Vi har faktiskt infört att alla på företaget är lediga varannan måndag. Produktionen har inte gått ner. Vi märker att personalen behöver lite extra ledighet när de jobbar så intensivt.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS