Februarisolen lyser in i växthuset som är halvfyllt av krukväxter. I den andra halvan håller Mats Eriksson på att städa och göra plats för det nya, inredningsdelen.
– Rensopad, rå betong älskar jag, utbrister hans chef, Richard Cederberg.
– Det lyfter våra grejor som är i rå zink, järn och mosaik.
Han kramar om Birgitta Tunander som dagen före skrivit under ägarbytet. Hon är praktiskt taget född i blomsterhandeln som startades av hennes farmor och farfar 1901.
– Jag började sälja plantor när jag var sex år och inte ens kunde räkna. Kunderna fick säga hur mycket de skulle betala och pappa gav mig tio procent, berättar Birgitta.
1960 började hon arbeta i butiken och har drivit den sedan 1979. Det sista ett och ett halvt åren har hon dock varit sjuk och bestämde sig till slut för att sälja, 82 år gammal.
– Jag hade inget att välja på, konstaterar hon då det inte finns en fjärde generation som vill ta över.
Birgitta bor i Gustafs, där även Richard Cederberg driver sitt grossistföretag C.I.A., Cederberg Interiors AB, sedan tio år. Han har arbetat med inredning, auktioner och antikviteter i 35 år men hade ingen tanke på att också bli blomsterhandlare.
– Nej, det var Birgittas man Dag som frågade mig i kön till Ica om jag inte skulle ta över Gustafsons i Bro, berättar Richard.
Spontant sa han blankt nej med motiveringen att han inte kan något om blommor.
– Då sa Dag: “Du ska ju inte sälja blommorna själv”.
Efter lite funderingar så blev förslaget allt mer attraktivt.
– Jag fastnade för platsen, gillar gamla saker och vill gärna att det här företaget, som är ett av de äldsta i Borlänge, ska få vara kvar.
Att dessutom utöka blomutbudet med sina egna inredningsvaror lockade också. Hittills har Richard Cederberg inte sålt direkt till privatpersoner utan bara till butiker och företag.
– Men mina grejor är väldigt populära och jag får en massa förfrågningar varje vecka från privatpersoner.
Så nu ska han utöka verksamheten med en butik där blommor står för hälften av sortimentet och inredning hälften. Blomutbudet kommer att minska men bli mer specialiserat.
– Vi ska bli bäst på snittblommor i hela Mellansverige. Och på service. Det är vår mission.
När det gäller inredningsdelen så tror Richard Cederberg att den också kan locka långväga kunder.
– Det är sådant som inte finns någon annanstans, så jag tror att det kan bli så att man åker förbi här när man ska till fjällen, till exempel.
Birgitta gillar sin efterträdares idé.
– Ja, det är en rolig kombination och jag skulle inte sälja om jag inte trodde på det, säger hon.
Att de fyra i personalen får stanna kvar är också en lättnad för Birgitta, liksom för de anställda som Lokalt i pratat med.
– Det blir en stor förändring men positivt att börja med något nytt, säger Laila Svensson som började jobba där för 30 år sedan.
– Det har varit ovisst länge så nu känns det att bra att någon törs ta över, fortsätter kollegan Maria Blomkvist.
Även kunderna uppskattar att butiken blir kvar, enligt Stina Kölgran.
– Jag hade en kund som hoppade jämfota och ropade: “Hurra!”, berättar hon.
Nu väntar en uppsnyggning av lokalerna till den 4 mars då Gustafsons Blommor Efterträdare öppnar.
Den nya ägaren planerar att öka antalet kunder från 40-50 per dag till det dubbla. Om tre år är målet att ha en omsättning på 20 miljoner jämfört med dagens sju.
Det finns många planer på utveckling.
– Vi kan ha event och olika tillställningar. Karl Fredrik som jag är kompis med ska komma hit och signera sin bok, säger Richard.
Ska det bli café också som vid handelsträdgården i Bäsna?
– Ja, det finns i huvudet men inte första året.
– Jag tror nog att du måste anställa fler, kommenterar Birgitta med ett leende.
Fotnot: Karl Fredrik heter Gustafsson i efternamn, är florist, trädgårdsmästare och känd från tv-programmet “Karl Fredrik på Österlen”.