Nu är den nya lasern på plats i Unimets lokaler i Skogsbo. Tom Andersson som är VD säger att företaget vill expandera och anställa fler människor. g
Foto: Tharos Gröning

Första driftdagen för ny laser

AVESTA. Företaget Unimet/Avestavagnen vill utöka verksamheten. Företaget har investerat i en ny laserskärare som togs i drift i veckan och Tom Andersson, vd i företaget, berättar att man vill fortsätta satsa på Avesta.

Unimet/Avestavagnen har kunder över hela Sverige och har sin huvudsakliga produktion i Avesta. Företaget Unimet slogs ihop med Avestavagnen 2010 och tillverkar allt ifrån handikappramper och tryckkärl till släpvagnar och färdiglackerade staket. Man har utformat en plan för att få företaget att växa.
– Vi satsar på att öka vår omsättning med 400 procent. Vi omsatte ungefär 20 miljoner när jag började för två år sedan och vi ska upp i över 100 är planen, säger vd Tom Andersson.
Tom berättar att de håller på att utveckla företaget på alla fronter. Man har planerat om produktionen och skapat nya montageplatser. Personalen ska vidareutbildas och företaget vill anställa flera.
– Vi kan utbilda all personal här. Vi är stolta över att vi har allt under ett tak.

Pernilla Lindberg Eriksson, marknadschef på Unimet/Avestavagnen, visar företagets pulverlackade fälgar. Foto: Tharos Gröning

Man har även investerat i en ny laserskärare som kan hantera tjockare plåt och dessutom är mer miljövänlig och effektiv än den tidigare lösningen.
– Vi har haft utbildning på maskinen ett bra tag men nu är vi redo att köra den själva, säger Tom.
Företaget är hårt drabbat av el- och bensinpriser. I takt med att underleverantörer ökar priserna och transporter blir dyrare så måste Unimet öka sina priser på sina plåt och metallföremål. Coronaepidemin var dock bra för försäljningen.
– Folk stannade hemma och ville ta hand om sin skog och det ledde till att våra skogsarbetsvagnar sålde riktigt bra. Det var väl lite samma som att byggindustrin gick riktigt bra, säger Pernilla Lindberg Eriksson, marknadschef.

Den nya lasern ska spara både el och arbetstid. Den skär plåt med laser och tryckluft. Foto: Tharos Gröning

Nästa steg i utvecklingen är att skaffa nya maskiner och rusta upp verkstaden. Man vill även bygga en butik och ett servicecenter för Avestavagnen. Konstruktionskontoret ska byggas ut och därmed underlätta ännu mer för kunder som vill ha speciella produkter.
– Ofta kommer det en kund som vill ha något producerat men som inte har ritningar på själva komponenten. Då kan vi designa och rita vad kunden behöver och sedan producera och lacka här på plats.
Unimet/Avestavagnen har kunder över hela Sverige och har sin huvudsakliga produktion i Avesta.

Skogsvagnarna kan dras efter en fyrhjuling och blev väldigt populära under pandemin. Foto: Tharos Gröning
Unimet/Avestavagnen har möjlighet att göra alla moment som krävs för produktionen under ett tak. Foto: Tharos Gröning
Pernilla Lindberg Eriksson, marknadschef på Unimet/Avestavagnen, visar företagets pulverlackade fälgar. Foto: Tharos Gröning
Tom Andersson, VD på Unimet/Avestavagnen, visar upp den nybyggda kontorsdelen och berättar att de är på god väg att nå sitt mål om att fyrdubbla omsättningen. Foto: Tharos Gröning
Facebook

Populärt på webben

Reporter

Snabblänkar

ANNONS

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS