Vinterbad ger minskad stress och bättre immunförsvar. Det hävdar författaren Lisa Bjerre som nyligen besökte Gagnef och föreläste om vinterbad.
Foto: Ulf Huett

Författare lyfte fram vinterbadets effekter

DJURÅS. Intresset för vinterbad blir allt större. Vid en föreläsning på Gagnefs bibliotek nyligen kom cirka 35 personer. – Jag tror det hör ihop med den allmänna hälsotrend som finns och att man är intresserad av vad man kan göra själv, säger Lisa Bjerre som skrivit en handbok i ämnet.

Lisa Bjerre är författare och journalist och kommer från Stockholm. Hon har länge intresserat sig för vinterbad och har de senaste åren badat regelbundet. Tillsammans med fotografen Ulf Huett och formgivaren Heli Björkman har hon gjort boken Vinterbad – en handbok.
– Under hösten är jag på en föreläsningsturné på sju bibliotek i Sverige, berättar hon.
Och ett av biblioteken var alltså Gagnefs dit en stor skara intresserade kom. Att allt fler vinterbadar tror Lisa Bjerre har att göra med att svenskarna vill vara hälsosamma och ha en motvikt mot vardagslivet framför olika skärmar.
– Allt snurrar så fort men att vinterbada slår ut alla andra intryck än att det är kallt och det vackra runtomkring. Det blir en lugn stund då man inte kan tänka på något annat.

Kan vem som helst vinterbada?
– Nej, har man problem med hjärtat, högt blodtryck eller diabetes typ 1 ska man vara försiktig. Om man är nybörjare och över 60 år så bör man höra med sin läkare först.
– Och det viktigt att alltid ha sällskap ifall det händer något.

Vinterbad har många positiva effekter, enligt utövarna.
– De vanligaste är att man blir piggare, sover bättre, får mer energi, minskad stress och bättre blodcirkulation. En del upplever att de får smärtlindring och många att de får bättre immunförsvar.
Enligt Lisa Bjerre stöder också en del studier dessa effekter.
– Men det som är vetenskapligt belagt är att vinterbad aktiverar det bruna fettet i kroppen som förbränner fett och glykos och ger ett jämnare blodsocker, säger hon.
Hur länge och ofta man ska kall- eller vinterbada för att uppleva de positiva effekterna är individuellt.
– Man ska utgå från det som känns bra i kroppen, men om man ska anpassa den för kyla så är det lämpligt att bada en gång i veckan.

Hur lång tid åt gången?
– Köldkicken får man ju direkt, även om man bara är i 30 sekunder, men man ska försöka stanna tillräckligt lång tid för att få kontroll på andningen, tänka på att andras lugnt och djupt.
Finns det någon övre gräns?
– Absolut inte längre än en halvtimme, men vissa säger också att man inte ska vara i fler minuter än antalet grader i vattnet.
Lisa Bjerre betonar att det är viktigt att inte pressa sig själv utan att det ska kännas bra även efteråt, att det inte tar för lång tid att få upp värmen igen eller att man blir trött.
– Ofta är det bättre att vara i lite kortare än man klarar.
Har du några andra tips?
– Att ha rymliga kläder som är lätta att få på efteråt så att man snabbt blir torr och varm och att ha ett sittunderlag eller en handduk att stå på.

Fakta/Lisa Bjerre
Ålder: 48 år.
Bor: I Aspudden.
Familj: Man och två barn.
Yrke: Författare och journalist. Har också bland annat skrivit deckarserien Linje 17.
Intressen: Vinterbad och läsning.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS