M/S Slussbruden överlevde pandemin tack vare passionerat slit och ekonomisk kämparanda signerad såväl skepparen Mats Göransson som lokalbefolkning med ett gott öga till den vita damen på Runns daldansande dyningar. “Det är fantastiskt och jag känner mig otroligt ödmjuk inför detta”, säger Göransson.
Foto: Sonny Jonasson

Folkkär Faluskuta tillbaka

FALUN. M/S Slussbruden krusar återigen Runns böljande mörkblå. En tung pandemipaus gör comebacken minst sagt efterlängtad. Skepparen Mats Göransson ser fram emot en intensiv sommarsäsong med mängder av marina högtider. – Det är underbart att vara tillbaka, konstaterar en lika luttrad som lycklig kapten.

Krevader av covidkonsekvenser innebar att stora delar av näringsaktörer kopplade till turism, resor och sociala sammankomster gick på grund. Verksamheter som legat i träda kan nu i mån av 2020 och 2021 års överlevnadsstrategier ånyo närma sig ursprunglig form och schemata.
Det för Falun signifikativa och kärt omhuldade fartyget Slussbruden är en av dessa överlevare.
Mats vet vedermödorna i striden som utkämpats.
Och han omfamnar den livsbejakande belöningen i att nu ånyo välkomna besökare till en vacker skärgårdsbrud i nygammal skrud.
– Det här är oerhört efterlängat. Vi har ju stått still 2,5 år och det är en suverän känsla att göra comeback, betonar Göransson.

Slussbrudens ägare och skeppare Mats Göransson. Foto: Sonny Jonasson

Han redogör också för ett förhållandevis omfattande pyssel som föregår själva säsongsstarten för Slussbruden anno 2022.
– Ja, det hinner tveklöst hända en hel del med båten när den bara står. Solen har bränt från samma håll och det har växt mossa över i princip hela båten, skrattar Mats.
Den erfarne skepparen drabbades därtill under årets sjönära förberedelser av ett par direkt fysiska plumpar i planeringsprotokollet.
Detta i form av en bruten handled plus en episod av covidkrasslighet.
– Det är då man verkligen märker vilka fantastiska kamrater man har, säger en påtagligt tacksam och berörd Mats Göransson.
Och utvecklar:
– De har svarat för ovärderlig hjälp kring allt det här. Och detsamma kan sägas om den uppbackning jag fått generellt sedan pandemins intåg och vi förstod att vi inte skulle kunna köra. Folk har hjälpt oss både ekonomiskt och på andra sätt. Det är helt fantastiskt och jag känner mig otroligt ödmjuk inför detta.

M/S Slussbruden överlevde pandemin tack vare passionerat slit och ekonomisk kämparanda signerad såväl skepparen Mats Göransson som lokalbefolkning med ett gott öga till den vita damen på Runns daldansande dyningar. “Det är fantastiskt och jag känner mig otroligt ödmjuk inför detta”, säger Göransson. Foto: Sonny Jonasson

Han konstaterar att en så pass stor båt som Slussbruden kostar även när hon bara står, och att det lilla sparkapital han en gång förfogade över landat i rederiets och båtens bästa.
Så också inkomster från uppdrag som takläggare, vilket utgjort ett förvärv när huvudsysslan tvingats till ett längre pandemibreak.
Nu sträcker emellertid Slussbruden ånyo ut sig i all sin prakt så skummet yr och Runn sätts i traditionsenligt svall.
– Vi är aktiva enligt ordinarie turlista och första seglatsen var den 19 maj. Nu kör vi på till mitten av september.
– Många kommer fram och pratar och gläds åt vår återkomst. Det är underbart att vara tillbaka, säger Mats Göransson.

M/S Slussbruden
❥ Byggdes 1964 i Tyskland och har förutom i tysk skärgård också trafikerat Holland samt Simrishamn under namnet ”Vitaskär”
❥ Köptes 2001 av Rederi AB Runn och döptes om till Slussbruden
❥ Har ett djupgående om 1,20 meter, längden är 20,94 och bredden 5,21 meter
❥ Total passagerarkapacitet är 95 personer och sittplatser finnes för upp till 72 av dessa
Källa: slussbruden.se
❥ I anslutning till Slussbrudens hemvist i hamn hittas somriga Café Slussvaktar’n som erbjuder äventyrlig minigolf, helgbaserad livemusik samt mat, glass och dryck.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS