Det var i december i fjol som Tåg i Bergslagens styrelsen meddelade att en ny operatör, VR Sverige AB, fått uppdraget med start den 10 december 2023. Det nuvarande avtalet med SJ går ut i december .
Att säkerställa en sömlös övergång när de tar över servicen och driften ombord på tågen har krävt stora förberedelser enligt ett pressmeddelande.
– Vi är tacksamma över att mer än 200 dedikerade medarbetare hos VR Sverige AB kommer att arbeta tillsammans med oss för att upprätthålla trafiken i våra fyra regioner: Dalarna, Västmanland, Örebro och Gävleborg, säger Maja Rapp.
Den senaste månaden har detta påverkat flera tågförbindelser, men den 10 december hoppas Tåg i Bergslagen att det ska rulla i gång med den nya operatören.
En nyhet är att Tåg i Bergslagen i fortsättningen kommer att ha en egen kundservice med tolv kundrådgivare som ska möta kunderna och assistera längs resan. Kundservice hanteras av Region Västmanland på uppdrag av Tåg i Bergslagen.
Från och med den 10 december kommer Tåg i Bergslagen att ha en egen enkelbiljett som säljs till fast pris. De nya fasta priserna gör det enklare att planera resan i förväg eftersom priset är detsamma oavsett om du köper din biljett samma dag eller långt i förväg.
Du som kund köper fortfarande din biljett genom ombud, till exempel via SJ.
– Det ska kännas enkelt att ta tåget och då är prissättningen en viktig del. Jämför man med bil eller andra alternativ så är vi konkurrenskraftiga, säger Maja Rapp.