Den nya chattfunktionen kallas ”1177 direkt Västmanland” och styrs med digital teknik. Med hjälp av den hoppas region Västmanland att kunna minska telefonköerna till länets 28 vårdcentraler. Samtidigt ska personer med störst vårdbehov prioriteras i kön.
– 1177 direkt Västmanland kommer att göra det enklare att nå vårdcentralen samtidigt som tekniken hjälper till att prioritera så att de som kontaktar vården får hjälp utifrån behov. Det avlastar också så att det ska finnas utrymme för den som behöver ha kontakt på annat sätt, till exempel via telefon, säger Lina Eriksson (L), regionråd med ansvar för primärvård.
Chattfunktionen kommer att vara öppen alla dagar i veckan, dygnet runt, men är bemannad endast under de ordinarie tiderna mellan klockan 08:00 och 16:00.
Frågor som kommer in till chatten under övriga tider hanteras av vårdcentralerna när de öppnar och akuta ärenden hanteras av 1177, enligt regionen.
Utöver möjligheten att söka vård och chatta med vårdpersonal via chattfunktionen, uppger region Västmanland i ett pressmeddelande att ”1177 direkt Västmanland” kan erbjuda ytterligare tjänster som exempelvis att ställa frågor om vaccination, chatta med personal från ungdomsmottagningen eller få hjälp med ärenden som att av- eller omboka tid på vårdcentral, förnya recept samt ställa frågor om fakturor eller vårdgaranti.