Alexis Larsson, som är säkerhetschef på Postnord, samt Postnords presstalesperson Henrik Ishihara svarar på kundernas kritik i artikeln.
Foto: Postnord

”Vi har ett mycket stort ansvar”

GUSTAFS Alexis Larsson, som är säkerhetschef på Postnord, samt Postnords presstalesperson Henrik Ishihara svarar på Lokalt i:s frågor om varubrevsutlämningen i Gustafs.

En säljare säger att ni alltid gör avslag, vad krävs för att ni inte ska göra avslag?
– Har vi varit på platsen, skannat ut försändelsen och hängt den på dörren har vi uppfyllt kravet för varubrevstjänsten. Försvinner den därefter är det inte vårt ansvar, säger Alexis Larsson som är ansvarig för säkerheten på Postnord.
Ser du någon fara i att posten lämpar av paket hängandes i en påse utanpå brevlådan eller utanför dörren när folk inte är hemma?
– Det är en tjänst som vi tillhandahåller och om avsändaren köper den tjänsten är det på detta sätt som vi kommer leverera den. Skickar du något av större värde finns andra tjänster att välja. Varubrev är en billig och populär tjänst att använda. Eftersom brevet levereras vid dörren är det en bekväm tjänst.

Alexis Larsson är säkerhetschef på Postnord. Foto: Postnord

Ska man räkna med att paketet kan försvinna vid varubrevsutlämning?
– Det tycker jag inte man ska göra. Denna typ av kvalitetsbrist är ovanlig. Det är avsändaren som väljer vilken typ av säkerhet denna vill ha kring en tjänst. Skickar du ett vykort är säkerheten låg, men om du skickar en rekommenderad försändelse är den försäkrad och kan lämnas ut mot personlig utlämning, där endast du kan hämta ut brevet vid postombudet mot uppvisande av legitimation. Det finns också en tjänst med mottagningsbevis där mottagaren skriver under beviset som sedan skickas tillbaka till avsändaren.
I detta fall var personen hemma och fick ett sms om att paketet hade lämnats och han gick ut direkt, men inget paket fanns varken i postlådan eller utanför huset, är inte detta konstigt?
– Jag kan inte uttala med om detta utan behöver titta på försändelsenumret, men det låter lite konstigt.

Samma dag är det en annan tjej som också får meddelande om att hon ska få ett paket, men hon har inte heller fått något paket. Är det inte lite märkligt att detta sker för två personer under samma dag i samma område?
– Jo, det låter märkligt att detta sker under samma dag i samma område. Då är det sannolikt samma brevbärare och det kan ha hänt endel olika saker kring den leveransen och vi behöver titta på det så fort jag får tillgång till försändelsenumren. Jag ska be en av mina utredare att göra en bedömning på vad som kan ha hänt vid den här leveransen.

Är det rimligt att en person får två paket ”på rymmen” sedan i somras?
– Nej, det är inte rimligt. Jag skulle vilja titta på båda dessa fall och se vad som gått fel.

Känner du att Postnord har ett större ansvar gentemot kunden med tanke på att ni är statligt ägda?
– Jag tycker vi har ett mycket stort ansvar att leverera så som kunden förväntar sig. Mottagaren kan sällan välja hur paketet ska levereras så det är viktigt att avsändaren väljer rätt typ av tjänst för att få försändelsen levererad på det sätt som man önskar.

Varför måste säljaren reklamera? Varför fungerar det inte att köparen gör en reklamation till er?
– Om det har hänt något ska du alltid vända dig till den som du har avtalet med. Det är samma om du vill ha ett badrum byggt i ditt hem. Då har du ett avtal med en hantverkare. Om den i sin tur anlitar en underleverantör du är missnöjd med ska du alltid vända dig till den part som du har avtal med. Så är det i det här fallet också. När du e-handlar något har du ett avtal med e-handlaren och om du då blir missnöjd med din vara eller dess leverans, då ska du reklamera till e-handlaren. Sedan kan e-handlaren i sin tur vända sig till den distributör som denna har ett avtal med, i detta fall Postnord. Det är en helt naturlig följd av hur man tecknar avtal med varandra, avslutar Henrik Ishihara som tycker att kunden även ska kontakta Postnords kundservice.

Henrik Ishihara tycker att kunden som får problem även ska kontakta Postnords kundservice. Foto: Postnord
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS