En illustration från Trafikverket på hur delar av stationsområdet i Säter är tänkt att se ut efter den stora ombyggnationen.
Foto: Trafikverket

Tågresenärer i Säter ska få en modernare och säkrare miljö: “Allt är genomtänkt”

SÄTER Stationen och järnvägen i Säter ska moderniseras och även bli effektivare. Det är Trafikverkets vision med den stora byggnationen vid och omkring stationsområdet som väntas vara klart i slutet av 2022. “I början av maj sätter vi i gång med ett stort och viktigt arbete med väldigt många förbättringar”, säger Riitta Pettersson, projektledare på Trafikverket.

När arbetet är klart kommer tågresenärerna i Säter att kunna ta hissen till spåret och fler tåg kan mötas utan att behöva stanna. Ambitionen med jättebygget är att stationsområdet ska bli mer tillgängligt, modernt och säkert. Bland annat ska plattformen mellan spåren breddas, förlängas och delvis förses med tak. Området kommer även att utrustas med tydlig taktil information för synskadade.
– Det kommer att bli en stor förbättring med mycket belysning, glas för ljusinsläpp och grönområde. Allt är genomtänkt för att resenärerna ska känna sig trygga, säger Riitta Pettersson, i ett pressmeddelande.

En illustration av hur den nya perrongen är tänkt att se ut. Illustration: Trafikverket

Mötesspåret i Säter ska förlängas, vilket innebär effektivare tågmöten där tåg kan stanna en kortare stund vid ett möte på mötesspåret innan det kan köra vidare igen.
Dessutom ska en ny elledning sättas upp ovanför järnvägen, på hela spårområdet, och två nya spårväxlar ska byggas medan två växlar byts ut. För att plattformen ska kunna breddas flyttas ett spår närmare riksvägen och totalt ska omkring 1,5 kilometer spår bytas ut. Åtgärderna ska göra att fler tåg kan trafikera Dalabanan. Arbetet beräknas vara klart i slutet av 2022.

I arbetet ingår även järnvägsövergången vid Myntvägen som kommer att stängas av när arbetet med stationsområdet inletts. Gående och cyklister hänvisas i stället till järnvägsövergången vid Industrigatan eller via bron vid Strandvägen/Norrtullsvägen.

Säters station, fotograferat i juni 2019. Under 2022 kommer en stor ombyggnation att ske på stationsområdet. Foto: Pär Sönnert

Själva järnvägsövergången ska ersättas med en tunnel under järnvägen, för gående och cyklister. När tunneln är klar kommer den att ansluta till gångtunneln under riksväg 70, som ska bytas ut till en ny och bredare tunnel efter att arbetet vid Säters station är slutfört. Detta arbete planeras att utföras och färdigställas under 2023.
– Det är mycket positivt att arbetet med att förbättra bangården nu inleds, samt inte minst att vi inom kommunen och Trafikverket är överens om den tunnellösning som ger kommunen möjlighet att utveckla Salutorget på sikt, säger Mats Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Säter, i pressmeddelandet.

Trafikverket och Säters kommun har även kommit överens om utformningen av den nya gång- och cykeltunneln från Säterdalssidan till Salutorget. Trafikverket bygger tunneln och sedan överlämnas den till Säters kommun som då ansvarar för underhållet. Trafikverket behåller dock ansvaret för underhåll av de bärande delarna och själva portkonstruktionen.
– Jag ser positivt på att vi nu är överens över en tunnellösning som ger Säters kommun möjlighet att utveckla Salutorget på sikt, säger Hans Johansson (C), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Säters kommun, i ett pressmeddelande.

“Jag ser positivt på att vi nu är överens över en tunnellösning som ger Säters kommun möjlighet att utveckla Salutorget på sikt”, säger Hans Johansson (C), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Säters kommun. Foto: Pär Sönnert

Under byggtiden kommer den nuvarande busshållplatsen att behöva flyttas.
– Under den tid Hedemora Energi jobbar med fjärrvärmeledningarna har resenärerna använt busshållplats vid Lagmannen (Willys), och det har fungerat bra säger Bengt Johansson, gatuchef, Säters kommun, i pressmeddelandet.
– Efter det att tunneln är klar kommer det också behövas en permanent lösning för busshållplats på annan plats än den nuvarande vid Salutorget. Där kommer det att utredas i en detaljplaneprocess vad som är ett bra läge för busshållplatsen, säger Hans Johansson.

Artikeln publicerades i Lokalt i (Hedemora/Säter) nr 18, 2022

[YouPlaySinglePlayer video="2337,1874,395214" yot yod ap]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS