Projektledare Riitta Pettersson på Trafikverket förklarar att första delen av stationsbygget är försenat. I slutet av april kommer denna del, som skulle varit klar nu, vara klar.
Foto: Sara Flodin

Stationsbygget är försenat

SÄTER Bygget av Säters station är försenat. Detta enligt Riitta Pettersson från Trafikverket som leder projektet. Anledningen till förseningen är problem med hissen. – Egentligen skulle vi varit klara i slutet av januari, men det kommer dröja till i slutet av april innan vi är klara med första delen, förklarar Riitta.

Trots att bygget börjar se ut som en ”riktig station” med en bred plattform och bänkar måste resenärerna ledas om genom lastkajen på södra sidan på grund av att hissen inte fungerar.
– Så kommer det vara ända till att hissproblematiken är över. Vi vill inte att folk går i trapporna medan de bygger, förklarar Riitta.

Förseningen beror på problem med hissen. Trappan kommer värmas upp och blir då underhållsfri. Foto: Trafikverket

Det övergripande syftet med ombyggnationen är att öka kapaciteten på Dalabanan.
– Säters station är en mötesplats och det vi gör är att förlänga stationen så att längre tåg kan mötas. I och med att vi bygger om flera stationer blir det ett jämnare flöde längs hela Dalabanan då tågen inte behöver stå och vänta så länge.
Riitta är själv mycket nöjd med utformningen av stationen som hon tycker håller en ”röd tråd”.
– Om man ser till materialval. Alla val vi gjort passar ihop, tycker hon.
Väntrummet i stationen kommer finnas kvar även i fortsättningen, lovar Riitta.
– Det är en privatperson som äger fastigheten, men Trafikverket har servitut på detta.
Perrongen kommer utrustas med ”taktila stråk” som ledsagar den som, till exempel, är synskadad.
– Det är ett krav som vi har när vi bygger om stationer.
Belysning kommer integreras i stationens port, trappor och räcken. Porten kommer kläs med vitt kakel och kommunen får själv bestämma hur de vill utforma den invändigt.
Porten, trappen och ytan emellan kommer vara uppvärmd för att alltid vara torr och halkfri.
– Vi har gjort en lösning där vi återvinner returvärme från fjärrvärmesystemet. Det är en dyrare investering, men i det långa loppet blir det en underhållsfri lösning.

Plattformen ser nu ut som en modern station med en digital tavla och standardbänkar. Foto: Trafikverket

Träden i allén mot järnvägspromenaden är nerhuggna, men ska ersättas.
– De var uttjänta. Vi kommer rusta upp hela vägen mot stationen, lovar Riitta.
Även etapp två är försenad.
– Tanken är att vi ska hitta en entreprenör till sommaren och att den etappen är klart hösten 2024.
Riitta varnar för att även den delen ”kommer bli lite stökig”.
– Det är en stor genomfartsled, riksväg 70, som vi kommer påverka, påpekar Stefan Bratt som även han arbetar på Trafikverket.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS