Trots att bygget börjar se ut som en ”riktig station” med en bred plattform och bänkar måste resenärerna ledas om genom lastkajen på södra sidan på grund av att hissen inte fungerar.
– Så kommer det vara ända till att hissproblematiken är över. Vi vill inte att folk går i trapporna medan de bygger, förklarar Riitta.
Det övergripande syftet med ombyggnationen är att öka kapaciteten på Dalabanan.
– Säters station är en mötesplats och det vi gör är att förlänga stationen så att längre tåg kan mötas. I och med att vi bygger om flera stationer blir det ett jämnare flöde längs hela Dalabanan då tågen inte behöver stå och vänta så länge.
Riitta är själv mycket nöjd med utformningen av stationen som hon tycker håller en ”röd tråd”.
– Om man ser till materialval. Alla val vi gjort passar ihop, tycker hon.
Väntrummet i stationen kommer finnas kvar även i fortsättningen, lovar Riitta.
– Det är en privatperson som äger fastigheten, men Trafikverket har servitut på detta.
Perrongen kommer utrustas med ”taktila stråk” som ledsagar den som, till exempel, är synskadad.
– Det är ett krav som vi har när vi bygger om stationer.
Belysning kommer integreras i stationens port, trappor och räcken. Porten kommer kläs med vitt kakel och kommunen får själv bestämma hur de vill utforma den invändigt.
Porten, trappen och ytan emellan kommer vara uppvärmd för att alltid vara torr och halkfri.
– Vi har gjort en lösning där vi återvinner returvärme från fjärrvärmesystemet. Det är en dyrare investering, men i det långa loppet blir det en underhållsfri lösning.
Träden i allén mot järnvägspromenaden är nerhuggna, men ska ersättas.
– De var uttjänta. Vi kommer rusta upp hela vägen mot stationen, lovar Riitta.
Även etapp två är försenad.
– Tanken är att vi ska hitta en entreprenör till sommaren och att den etappen är klart hösten 2024.
Riitta varnar för att även den delen ”kommer bli lite stökig”.
– Det är en stor genomfartsled, riksväg 70, som vi kommer påverka, påpekar Stefan Bratt som även han arbetar på Trafikverket.