Sophanteringen strular i Hedemora

HEDEMORA. Hämtningen av hushållsavfall har den senaste tiden strulat i Hedemora. ”Ska jag komma hit och lämna mina sopor”, undrade en person som var trött på sopsituationen och tagit sig till Hedemora Energi på Ivarshyttevägen för att klaga på sophämtningen i slutet av förra veckan.

– Det här med sopor väcker känslor, folk vill att det ska fungera, säger Hedemora Energis säljchef Kristina Backlund och lägger till att de flesta förstår att de kan innebära utmaningar att hämta sopor under vintern.
Hämtning av hushållsavfall utförs av Hedemora Energis underleverantör Maserfrakt, genom Fagerströmbolagen. Den senaste tiden har det varit förseningar i Vikmanshyttan, Långshyttan, Hanåker samt Prästhyttan.
– Vi hade en en dag bekymmer i Stjärnsund men det har löst sig, informerar Kristina som förstår att det blir bekymmersamt för de personer som inte får sina sopor tömda.
– Våra killar och tjejer, som kör soporna, har jobbat kvällar och helger och slitit hårt för att komma ikapp, men vi vet att våra kunder har drabbats.
En anledning till förseningarna är att väglaget varit en utmaning.

Hedemora Energis säljchef förklarar att företaget ligger efter med sophämtningen. Foto: Sara Flodin

– Nu har det varit extremt knepigt väglag. Det har varit jättehalt, framför allt ute i byarna på det mindre vägnätet. Där har det varit helt omöjligt för de här tunga fordonen, som hämtar soporna, att ta sig fram. Det går inte och då kan inte vi skicka ut dem.
Utöver detta har även, minst, ett fordon gått sönder.
– Vad jag känner till är att vi också haft bilar som gått sönder och som stått på verkstad. I slutet på december och i början på januari var en bil på verkstad. Företaget försöker låna in bilar från andra orter.
I vissa fall kan en soptunna missas på grund av att chaufförens gps felar och för någon dag sedan fick en sopbil punktering.
– Det är inget som är anmärkningsvärt, påtalar Kristina som dock önskar sig ”lugn och ro för kundernas skull”.
Hon uppmanar den som inte fått soporna hämtade att felanmäla.
– Har inte tunnan blivit tömd ska man låta den stå kvar och göra en felanmälan. Vi håller koll i våra system och löser detta med varje kund.
På onsdagen, fem dagar efter att den irriterade kunden klagade, hade hen fortfarande inte fått sin tunna tömd.

Facebook

Populärt på webben