Hon konstaterar uppsluppet att det på 60 år hinns med en hel del kammarmusik.
Namnet har inte alltid varit Spelrum, men aktiviteterna med Falubas klockar nu alltså in på hela sex decennier.
– Ja, det är en långlivad förening. Personligen har jag varit ordförande i cirka 15 år och medlem ännu längre. Det är flera medlemmar som har lång erfarenhet och många år i den här föreningen. Och vi blir gärna fler, säger hon och välkomnar intressenter till den musikbaserade gemenskapen.
Att man håller sig vital och livskraftig ser hon som ett resultat av obruten nyfikenhet.
Framåtanda, stora nätverksnystan och en kärlek till mötet mellan det lokala och globala.
Summa summarum skapas stora upplevelser i frisinnade spelrum.
– Vi har bra balans bland medlemmarnas egenskaper, och bra folk i styrelsen som har bra kontakter.
Anne Pettersson fortsätter:
– Vi brukar kunna få beröm för det här att vi är lite annorlunda, att vi får till så spännande bokningar, säger en ödmjuk ordförande.
Dessa bokningar innefattar ett brett artistfält med lokal grund och internationell garnering.
Samtliga med väsentligt avtryck och stämningsrika klanger i Spelrums tontempel, vilket närmare bestämt är Nybrokyrkan i Falun.
Anne framhåller samarbetet med Musikkonservatoriet Falun som mycket givande.
Skolans elever prövar ofta sina lovande vingar hos Spelrum, bland annat via en årligen återkommande konsert i maj månad.
– Då begår de urpremiär för delar av programmet de sedan ska framföra vid festivalen Ljudvågor på Gotland, upplyser Anne.
– När eleverna gått vidare och skapat sig karriärer och musikaliska uppdrag, återvänder de inte sällan hem till Falun för att spela hos oss. Det är fint, och knyter liksom ihop säcken mellan det lokala och större sammanhang. Det är roligt att vi kan hålla liv i den här traditionen.

Hon informerar att föreningen överlag blandar friskt mellan såväl etablerade namn som unga talanger.
Framtoningen är professionell och sammantaget genomförs minst sex konsertarrangemang per år.
Härnäst ger man den 14 november plats för Duo DahlinAgnas (Anders J. Dahlin, tenor och Anita Agnas, accordeon).
– Vi tycker om att blanda och ge, att inte bara köra traditionell konstmusik. Vi eftersträvar en bra mix där även folkmusik, jazz och annat kan ta plats i helheten.
Som många andra arrangörer av publikupplevelser noterade man tuffa prövningar under pandemins tuffare faser.
– Vi är ju en ideell förening och har inga direkta pengar att spendera, vi är beroende av de verksamhetsbidrag vi får. Därför försöker vi boka så klokt som möjligt och får till väldigt många fina spelningar här i Falun.
Hon lyfter kontinuiteten som en tillgång, och nämner även det positiva i andra lokala aktörer i närliggande gebit. Däribland kammarmusikklubben Arvet.
– Ja, jag ser det inte som att vi är konkurrenter, snarare finns möjligheter till samarbete och att stärka Falun som musikstad.
Det nu 60-årsjubilerande Spelrum gör sin grej i kammarmusikens dynamiska fålla.
Anne Pettersson ger sin version av den tonala tjuskraft som ofta uppstår i samband med konserterna.
– Det är det personliga uttrycket och den musikaliska intimiteten. Du kommer så nära både musiker och musiken.
– Oavsett intensitet och volym är känslorna stora. Du kan ibland höra minsta andetag och följa pianistens fingersättning. Det är väldigt speciellt.

Kammarmusik
Oftast klassisk musik avsedd att framföras av ett mindre antal instrument eller röster. Definitionen av begreppet har förändrats över tid.
• Historiskt uppkom benämningen under 1600-talet för musik spelad i ett furstligt hem, som motsats till kyrkomusik och musik för teatern
• Kammarmusik innebär ett intimare sammanhang och nära kontakt mellan musiker och åhörare
• Spelsättet ger ett slags samtal mellan stämmorna där ingen är solist, men varje stämma har en unik roll
• Exempel på kammarmusikensembler: Stråkkvartett, pianotrio, blåskvintett, brasskvintett, blåskvartett, pianoduo, fyrhändigt piano, saxofonkvartett, traditionell svensk mässingssextett
(Källa: Wikipedia)