Näringslivet uteblev men många politiker passade på att få veta mer om framtidens flyg på Dala Airport – och att själva få prova på hur det är att åka elflyg. “Det här är en fantastisk möjlighet för landsbygden”, kommenterade Karin Örjes (C) efter fem minuter i luften.
Foto: Karin Diffner

Premiärturer med elflyg gav mersmak

BORLÄNGE. För första gången demonstrerades ett elflygplan på Dala Airport i veckan. – Det vore idiotiskt att lägga ner flygplatsen nu när elflyget står för dörren, säger Borlänges kommunalråd Karin Örjes (C) som fick en åktur.

Det är i det närmaste vindstilla och Dala Airport badar i ljummen höstsol när ett gäng förväntansfulla politiker ska få följa med piloten Tom Zidek upp på en provtur. En och en – i elflygplan.
När det är Karin Örjes tur slänger hon iväg sin handväska till Dala Airports marknadschef Stefan Carlsson och kliver spänt ner i den enda passagerarplatsen.


Motorn ger ifrån sig ett litet surr och strax svävar pilot och kommunalråd upp och ut över Tunaslätten.
– Jag är fascinerad över att planet går så snabbt, inte behöver värma upp och har så kort start- och landningssträcka, säger Stefan Carlsson.
Aktiviteten är en del av en elflygsturné som Grön Flygplats gjort i Mora och Borlänge under veckan.
– Det finns inte många elflyg i Europa och bara tre i Sverige, förklarar projektledaren Mari Torstensson som är projektledare för Grön Flygplats.


Men snart kan det bli ändring på det. I Säve pågår just nu ett utvecklingsarbete för att tillverka elektriska flygplan som ska kunna ta 19 passagerare. År 2026 beräknas de vara färdiga för marknaden.
– Det är redan 200 sådana plan beställda – eller bokade – till USA, berättar Stefan Carlsson.
Kan de också bli aktuella för Dala Airport?
– Ja, men det är upp till flygbolagen.
De elplan som finns eller är under utveckling har en körsträcka på ungefär 400 kilometer, vilket gör dem attraktiva för sträckor som i dag inte trafikeras via luften.
– Det här kan rita om flygkartan. Vi kan åka härifrån till ställen som Göteborg, Stockholm, Östersund, Oslo och andra platser i Norge, säger Carlsson.
Kostnaden för att tillverka elflygplan är ungefär densamma som ett vanligt plan.
– Men kostnad för drift och underhåll är mycket lägre, så därför blir lönsamheten mycket högre, säger Stefan Carlsson entusiastiskt.

Lika entusiastisk är Karin Örjes när hon landar efter fem minuters färd uppe i luften.
– Det var så smidigt och ljudlöst att det kändes som om man svävade. Och vyerna är ju så fina, säger hon.
Örjes säger att kommunen som delägare i dag inte har någon direkt användning av Dala Airport eftersom det inte bedrivs någon linjetrafik. Och även om utredningar gjorts om flygplatsens framtid, så tycker hon att det vore “idiotiskt” att lägga ner.
– Ja, när nu elflyget står för dörren så bedömer jag att det är värt att vänta på.
– Sådana här flygplan kommer att göra det smidigt för framför allt näringslivet att åka korta sträckor, till exempel att flyga till Sundsvall istället för att ta tåget.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS