ANNONS

Många boende i Gustafs vittnar om att paket försvunnit spårlöst . ”Man blir irriterad och frustrerad. Har man beställt något förlitar man sig även på företaget som ska lämna det”, säger Maria Karlsson.
Foto: Sara Flodin

Poststrul i Gustafs

GUSTAFS Något strular med Postnords paketutdelning i Gustafs. Bland annat är Maria Karlssons och Niclas Gustafssons paket spårlöst försvunna. – Det har strulat väldigt mycket, säger Niclas Gustafsson som bor på Morbyvägen.

– Man blir irriterad och frustrerad. Har man beställt något förlitar man sig även på företaget som ska lämna det. När det inte blir så blir man förbannad, säger Maria Karlsson som bor på Källbergsvägen.
Maria hade beställt fem dosor snus.
– Det blev nästan 300 spänn, konstaterar Maria som är student.
Företaget som Maria köpt varan ifrån har reklamerat, men väntar på ett svar från Postnord.
– Jag beställde varan på fredagen och på onsdagen stod det att den var levererad. Jag frågade mina bonusföräldrar om de sett paketet, men det hade de inte.
Samma dag fick även Niclas Gustafsson ett pling i telefonen med ett SMS där det stod att Postnord levererat ett paket.
– Det som är så konstigt är att jag fick meddelandet en dag när posten inte skulle levereras. Jag var hemma och gick direkt ut och tittade, men brevlådan var tom, förklarar Niclas som bor knappt en kilometer från Maria.
Dagen efter såg Niclas att Maria skrivit om sitt förlorade paket i Gustafs Facebookgrupp. Niclas ringde direkt till Postnord och fick svaret att han skulle ta kontakt med företaget som han beställt varan av för att de skulle göra en reklamation till Postnord.
– Det tråkiga är att de inte erkänner när de gör fel. Jag förstår inte att de bollar tillbaka när det är de som gjort fel. Varför ska vi som är kunder göra allt arbete, påpekar Niclas och lägger till att det är hans skattepengar som betalar Postnord.
I år har Niclas gått miste om två leveranser. Den 14 juni fick han ett meddelande från Postnord om att två försändelser skulle ha levererats ”vid dörren eller i en påse utanför din postlåda”.
– Vi hade beställt två Squishmallows som min dotter skulle få på sin födelsedag. Den ena låg nertryckt i lådan, men den andra var inte levererad. Det är det paket som svidit mest. Den kostade 500 kronor och är borta.
Först i september, tre månader senare, har Niclas fått en lösning på dotterns Squishmallows.
– Vi har hållit på och tjafsat med Frugo, men fått hjälp av Klarna för att reda ut allt, förklarar Niclas som nu måste ta tag i nästa batalj.
Niclas förklarar att brev med känsliga uppgifter hamnat i fel brevlåda vid utdelningen och att ytterligare en bekant till honom nyligen gått miste om ett paket.
– De bor också längs Morbyvägen, men längst uppe i Moraby.
Företaget som Maria köpt varan ifrån ligger i Göteborg och heter Whitelip. Företaget informerade Maria om att det ”inte var första gången som de slarvat bort ett paket” eller lagt ett paket i fel brevlåda. Albin Dahlin är vice verkställande direktör på Whitelip. Han förklarar att det händer att kunder hör av sig om paket som inte anlänt.
– Ofta är det någon granne som tagit in paketet. Ibland hittas inte paketet och då återbetalar vi eller skickar ett nytt paket beroende på vad kunden önskar.

Maria Karlsson i Gustafs har väntat förgäves på ett paket som, enligt Postnord, har delats ut förra veckan. Foto: Sara Flodin

Albin berättar att de först gör en reklamation till Postnord på försändelsen.
– Då tar det upp till en vecka innan de ger sitt svar och då är det oftast avslag till ersättning. Även då paketet inte har levererats. Jag tycker att det är konstigt att de inte kan ställas till svars. Vi blir lidande av detta eftersom vi får stå för en ny vara eller återbetala och förlorar mycket på det, säger Albin och lägger till att de inte kan återbetala med automatik eftersom det kan vara så att köparen faktiskt fått sin leverans.
Albin på Whitelip har dock goda nyheter till Maria som betalt 300 kronor för ett paket hon inte fått.
– Det är mycket pengar för någon som går i skolan. Nu när jag hört att hon är 18 år och går i skolan så kommer vi återbetala henne, lovar han.
Varken Maria eller Niclas är sura på leverantören av deras produkter och de båda säger att de kommer fortsätta beställa varor från nätet.
– Men man är ju nervös varje gång, kommenterar Niclas Gustafsson.

Facebook

Populärt på webben

ANNONS