Borlänge är en del av Viable Cities. Det är en sammanslutning av 23 kommuner i Sverige som ska gå före när det gäller att bli klimatneutrala. För de kommunerna är det år 2030 som gäller medan det nationella målet är satt till 2045.
I april skrev 13 större företag och organisationer i Borlänge på ett kontrakt, för att vara med och bidra till den lokala klimatomställningen.
– Det handlar om att titta på Borlänges utmaningar och att komma på konkreta lösningar, säger Anna Wenstedt, projektledare och hållbarhetsstrateg på Borlänge Energi.
En konkret utmaning som man i dagarna fått drygt 1,5 miljoner för att arbeta med är hur arbetspendlingen i Borlänge ska bli mer effektiv och hållbar. Samåkning via appar där kollektivtrafiken inte är tillräckligt utbyggd kan bli en lösning.
– Vi samarbetar också med psykologer om hur man kan skapa beteendeförändring.
Att få till beteendeförändringar på många områden är något av det viktigaste för klimatarbetet. Nu jobbar de ansvariga för Klimatneutrala Borlänge för att få fler företag och organisationer att ansluta sig.
– Vi behöver vara många för att kunna påverka. Ju fler företag, desto fler perspektiv och ökad kompetens, menar Felicia Dakkour, näringslivsutvecklare i kommunen.
Att skriva på kontraktet innebär att ett företag åtar sig att vara med och bidra till att vara med och ställa om.
– Man måste inte vara superduktig i dag, men man måste ha en vilja av att minska sina utsläpp. Det ska vara på en enkel och förståelig nivå, säger Felicia.
Genom projektet får företagen hjälp att göra checklista, får vara med på workshop och inspirationsföreläsningar.
– Man blir också del av ett nätverk som man kan få ut mycket av.
Ett av de företag som nyligen skrivit på kontraktet är reklam- och kommunikationsbyrån United Power. I sitt arbete ägnar byrån sig redan en hel del åt hållbarhet, till exempel genom att ge andra företag råd när det gäller marknadsföring.
– Att ha ett hållbart varumärke kommer att bli allt viktigare i framtiden, säger copywritern Amalia Forsmark som också är utbildad hållbarhetskommunikatör.
Företagets vd Jessica Engström tror att en nyckel till ett effektivt klimatarbete är att tillsammans skapa beteendeförändringar.
– Och det är härligt att vara med i ett nätverk med människor som brinner för det här, känna kraften i en förändring.
Vad gör ni själva som företag för att sänka utsläppen?
– Vi flyger inte, köper begagnad utrustning när vi kan, har ofta digitala möten, väljer alltid vegetariskt, vi bjöd till exempel på ett köttfritt julbord förra året.
Vad sa medarbetarna om det?
– Det gnisslades lite på sina håll, men efteråt var alla lyriska.
Så nu blir det samma julbord i år?
– Vi kommer aldrig mer att bjuda på kött. Och vi kommer att fortsätta utvecklas, jobba ännu mer med vårt eget hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation, säger Jessica Engström.
Förslag på klimatåtgärder
Här är några av förslagen på åtaganden och åtgärder för de organisationer som är anslutna till Klimatneutrala Borlänge. Felicia Dakkour betonar att det inte är någon checklista där allt ska bockas av utan att den ska ses som inspiration.
Transporter och resor
Ställ om till fossilfri fordonsflotta.
Ta fram policy för tjänsteresor, inklusive digitala möten.
Uppmuntra hållbar arbetspendling (t ex cykelvänlig arbetsplats).
Ställ krav på hållbara leveranser av varor till och från företaget.
Konsumtion
Bidra till cirkulär ekonomi (dela, återbruka, hyr/hyr ut).
Kartlägg klimatpåverkan från egna varor och tjänster, och om möjligt gör en förbättringsplan.
Kartlägg klimatpåverkan från inköp och gör en plan som till exempel fasar ut plast och engångsartiklar.
Se över hur klimatpåverkan från livsmedel som serveras kan minska.
Energi
Energieffektivisera verksamheten, till exempel med stöd av energi- och klimatrådgivare.
Använd förnybar energi.
Producera förnybar energi, till exempel solceller.
Finansförvaltning
Arbeta fram en investeringspolicy utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Kolinlagring
Använd trä i nybyggnationer och renoveringar.
Öka kolinlagringen i mark och vegetation (trädplantering, återskapa våtmarker på utdikade jordbruksmarker, etc).
Kompetens, samarbete och utveckling
Kommunicera ert klimatarbete och visa att ni bidrar i klimatomställningen.
Kompetensutveckla er som företag inom klimatområdet (vad händer i er bransch).
Sätt fokus på hållbarhet och klimat i produkt- och tjänsteutvecklingen.
Informera, utbilda och kompetensutveckla både anställda och kunder.
Utmana det vanliga – se över verksamheten och ställ frågan – kan vi få in mer av hållbarhet i vår affärsutveckling eller i vår produktions-och leveranskedja?
Källa: Klimatneutrala Borlänge