Kim Kuivamäki och Pigge Sundberg har flyttat in i nya lokaler och siktar på sprida sin kunskap om brandsäkerhet till i första hand mindre företag i närområdet.
Foto: Karin Diffner

Nytt företag fyller tom lokal

SMEDJEBACKEN. Smedjebacksbaserade företaget Rescue Team Scandinavia satsar på att hjälpa små företag med brandskydd. – Vi kan ge en personlig kontakt och högre servicegrad än de bolag som har miljarder i omsättning, säger vd:n Kim Kuivamäki.

Nu har ännu en tom lokal efter Vasagatan försvunnit. Företaget Rescue Team Scandinavia har nämligen flyttat in.
– Det här är jättebra lokaler med både kontor och butik. Dessutom är det så stort att vi kan ha utbildningar här, säger Kim Kuivamäki.
Han har tidigare jobbat med brandskydd, inom räddningstjänst och olika former av säkerhet i Finland. 2013 flyttade han till Smedjebacken och är sedan oktober förra året vd för Rescue Team Scandinavia.
– Jag hade kontoret hemma först, men det här är mycket bättre, säger han.

Sedan i juni har han också en heltidsanställd, Avestabon Pigge Sundberg som arbetat med brandskydd i 23 år. Dessutom engagerar han projektanställda vid behov.
Företaget ägnar sig åt förebyggande och operativt brandskydd. Det innebär bland annat att hjälpa företag med brandlarm, serva brandsläckare, hålla utbildningar och sköta det systematiska brandskyddsarbetet.
– En vanlig kund är ett mindre företag som har max fem-sex brandsläckare, säger Pigge Sundberg.
– Men vi tar också åt oss brandbevakningar, till exempel på stora fartyg, men då hyr vi in projektanställda, fyller Kim Kuivamäki i.

Hittills har bolaget serviceavtal med runt 200 kunder och planerar att expandera – främst i närområdet.
– Vi får in mer och mer jobb och klarar oss än så länge på två heltidare, men snart tror jag det blir dags att anställda en till, säger vd:n.
Sedan företaget flyttade in i gamla hantverksbutikens lokaler på Vasagatan har även en del privatpersoner passat på att titta in för en pratstund.
– Det tycker vi är bra, att folk till exempel frågar oss om råd innan de ska bygga om hemma. Vi tar inte betalt för att svara på några frågor, utan tror att det är bra reklam och att servicen lönar sig i längden, säger Kim Kuivamäki.
– När det blir dags att köpa en brandsläckare, så kanske de kommer hit istället för att gå till något stort varuhus.

Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS