Elbussarna kommer att se ut ungefär så här. Däremot kan direktlinjebussarna som finns med i planerna få ett annat utseende.
Foto: Karin Diffner

Nytt avtal ger elbussar och kameror

BORLÄNGE. Ett nytt avtal mellan Dalatrafik och Keolis ska ge 46 elbussar samt digitala skyltar och kameror på alla bussar. – Vi är jättenöjda, för nu kan vi starta en resa till förbättringar redan nu, säger Erland Grundberg på Dalatrafik som också flaggar för direktlinjer på längre pendlingsstråk.

Avtalet mellan Dalatrafik och Keolis löper egentligen ut 2026 men har nu förlängts till halvårsskiftet 2028. En av anledningarna till att det förlängs redan nu är de skärpta direktiv om att få en mer hållbar kollektivtrafik i stadstrafik.
– Och det är Keolis som trafikerar Falun och Borlänge, säger Erland Grundberg som är förvaltningschef på Dalatrafik.
Under 2026 måste 35 procent av den kollektivtrafiken i städerna vara fossilfri, enligt EU-direktiv.
I avtalet ingår därför att Keolis ska köpa in elbussar. I december 2025 kommer de första 27 bussarna att börja köra mellan Borlänge och Falun. Och sommaren 2026 sätts ytterligare 19 in som ska köra passagerare inom respektive kommun.

Erland Grundberg, förvaltningschef på Dalatrafik, skrev på det förlängda avtalet med Keolis om busstrafiken i Borlänge och Falun.
Erland Grundberg, förvaltningschef på Dalatrafik, skrev på det förlängda avtalet med Keolis om busstrafiken i Borlänge och Falun. Arkivbild

Som vi skrivit om tidigare ska bussterminalerna i de två städerna elektrifieras för cirka 250 miljoner kronor. Hur mycket elbussarna kostar kan inte Erland Grundberg svara på men säger att de inte ska kosta skattebetalarna något extra.
– Det här avtalet är inte dyrare för oss, tvärtom till och med billigare, för vi får ett antal förbättringar utöver elbussarna. Det är priset Keolis får betala för att få köra i två år till, säger han.
De övriga förbättringarna är bland annat så kallade infotainmentskyltar som visar digital information i bussarna samt säkerhetskameror som ska filma inne i bussarna.
– Det kan vi börja med redan i år.
När då?
– Det måste beställas och installeras så jag kan inte säga exakt när, men tidsplanen är att det blir i år.

Dalatrafik har nyligen börjat ett omfattande arbete för att få fler att åka kollektivt.
– I dag reser ungefär tio procent kollektivt och den siffran ska vi långsiktigt fördubbla, säger Grundberg.
Ett mål är att få ner restiden på de större och längre stråken så att fler ska vilja pendla med buss. Ett sätt att göra det är att inrätta vissa bussturer som går under arbetsnamnet Dalaexpress.
– Det handlar om direktlinjer ungefär som tåg med färre stopp mellan exempelvis Malung och Borlänge.
En tanke är att direktbussarna skulle se ut på ett annat sätt än Dalatrafiks vita med röd häst. Men när det gäller elbussarna så kommer de inte att skilja sig utseendemässigt från dagens bussar.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS