Elisabeth Myregrund, Brandskyddsföreningen i Dalarna, här med brandkunskapsspel och den populära maskoten “Flammy”. “”Flammy” är väldigt omtyckt, och barnen brukar älska besöket från räddningstjänsten. Därför känns det betydelsefullt att vi skapat det här alternativet”, framhåller hon den film om brandsäkerhet som ska visas i länets skolor.
Foto: Sonny Jonasson

Nytänk säkrar livsviktig kunskap till skolbarn: “Känns betydelsefullt”

DALARNA I snäva ramar bör tänk utanför lådan tillämpas. En metod Elisabeth Myregrund är väl bekant med. Värdet är kunskap som kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

– Det här är för viktigt för att inte genomföra, understryker Elisabeth, vars brandskyddsförening nu presenterar en film om brandsäkerhet för barn i årskurs 2.

Tilltalet är pedagogiskt formulerat, framtoningen lättförståelig och budskapet livsviktigt.
När pandemirelaterade faktorer hindrar räddningstjänsten från att på sedan 2012 etablerade manér informera lågstadieeleverna i årskurs 2 om brandskydd, då hittar berörda parter andra vägar till upplysning i sammanhanget.

Elisabeth Myregrund är verksamhetsledare på Brandskyddsföreningen i Dalarna, och en av de drivande krafterna i att skapa det nu lanserade alternativet.
– Vi insåg att vi skulle tappa minst en årskurs under de här omständigheterna, och ställde oss frågan “hur gör vi det här?”, redogör hon för en process ställd inför faktum kopplade till smittorisker och begränsningar.
– Det här är alldeles för viktigt för att inte genomföra varje år, så vi beslutade att lägga tid och pengar på att göra en film om brandsäkerhet som kan visas i länets skolor.

Den informativa delen är hämtad från föreningens ordinarie digitala presentation, och sedan har Elisabeth själv bidragit med bland annat manus och berättarröst.
För att göra den tekniska biten smidig har filmkunnig expertis konsulterats, och det färdiga resultatet distribueras nu från räddningstjänst på respektive ort i Dalarna.
– Det ska inte innebära en massa jobb för lärarna, utan vara enkelt. Man ska kort sagt bara behöva trycka på “play”, skrattar Elisabeth.

Och informerar att man filmen åsido också kan tillskansa sig kunskapen via särskilt framtaget digitalt material samt en serietidning på temat.
Därtill finns såväl kortare repetitionsfilmer som fördjupningsfilmer. Med sig hem får barnen bland annat “Flammys brandskola” och checklista för brandsäkerhet som i ett längre perspektiv förser brandskyddsförening och räddningstjänst med nyttig statistik rörande områden man i undervisande syfte behöver fokusera mer på.

Man skickar även ett kunskapsbaserat, klassiskt “slå tärning och flytta pjäs”-spel till de som tillfälligt eller under längre tid står utanför sin vanliga tillvaro.
– Ja, vi ska skicka ut dem till barnavdelningar inom sjukvården, så de på ett lätt och roligt sätt också kan ta del av det här, förklarar Elisabeth en behjärtansvärd gest.
I fronten för den lättsamt inramade undervisningen hittas alltså symbolstarke filuren “Flammy”.
En maskot som förutom uppenbart mjuka egenskaper även bidrar till att förse barnen med värdefull vetskap.
– “Flammy” är väldigt omtyckt, och barnen brukar verkligen älska det här besöket från räddningstjänsten. Därför känns det så betydelsefullt att vi lyckats skapa det här alternativet i år, framhåller Elisabeth Myregrund.

Barnens vetgirighet och sprudlande aktivitetsprotokoll säkerställer därtill att anskaffad kunskap inte stannar hos blott dem själva.
– De är världens bästa ambassadörer och sprider ju dessa livsviktiga kunskaper till alla som kommer i deras väg, skrattar Elisabeth i beundran för barns ofta förekommande förmåga att entusiasmera sin omgivning.

Hon sammanfattar:
– Det har många gånger visat sig, exempelvis i Älvdalen i våras, att barn tar till sig den här typen av lärdom på bästa tänkbara sätt. De lär sig att agera rådigt i händelse av brand och runt eld.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS