För många är musikalen Cabaret enbart en färggrann show med dans och dixiemusik. Det budskap som finns och som Cabaret vill förmedla kan lätt drunkna och försvinna i den miljön. När musikalen nu för andra sommaren sätts upp i Verket i Avesta så blir det i en mer avskalad variant för att lyfta fram budskapet.
– Det är extremt aktuellt, säger Martin Ahlvin som tillsammans med Gabriel Hällqvist och Linnea Nygren står bakom uppsättningen.
Martin pekar på att handlingen utspelar sig i ett 30-talets Tyskland och med en framväxande nazism. Cabaret skildrar hur karaktärernas liv påverkas vart efter som nazismen växer sig allt starkare. Martin ser klara paralleller med de strömningar som finns idag där vardagsrasism och antidemokratiska rörelser frodas.
– Den handlar om hur storpolitiken påverkar privatlivet med begräsningar och självcensur, säger Martin.
Även musiken och scenografin är avskalad. Linnea Nygren har arrangerat om musiken från dixie till att passa en jazzkvartett. Scenografin består i stort sett enbart av fyra dörrar, en säng och ett bord.
Målsättningen som de har är att publiken ska ha något med sig när de vänder hem efter föreställningen.
Både Martin och Gabriel hyllar den ensemble som de lyckats locka till Avesta.
– Det är få förunnat att en så pass stark ensemble kommer hit till Avesta och spelar, säger Gabriel.
– Oskar Nilsson har en av Sveriges bästa röster och han har en stor scennärvaro, säger Martin.
Oskar Nilsson har den bärande rollen som konferenciern.
Ensemblen har några nya namn jämfört med förra året. Ett av dessa är Lars Hjertner.
– Det känns otroligt kul att få hem honom till Dalarna.
– Han är otroligt rutinerad, en av Sveriges få fastanställda musikalartister.
Lars Hjertner kliver in i rollen som Ernst Ludwig.
Även dansarna är nya för året och det är Anna Nilsson och Alice Jansson som nu gör debut på scenen i Verket.
Den 18 juni är det premiär och sex föreställningar ska spelas innan ridån går ned 29 juni.
Publicerad i Annonsbladet (Avesta/Norberg) vecka 25 2019.