Sundbornbördige Jens Johansson är nominerad i Guldbaggegalans kategori “Bästa ljud/ljuddesign” för filmen “The average color of the universe”.
Foto: Dreamstime

Ljudproffs från Sundborn Guldbaggenominerad

SUNDBORN/STOCKHOLM 1964 har blivit 2021. Guldbaggegalan sätter då som nu svensk film i fokus. Sundbornsonen Jens Johansson är nominerad i “Bästa ljud/ljuddesign”.

Filmen är mörkt anstrukna dramat “The average color of the universe”.
– En väldigt speciell film och jag har jobbat mycket med atmosfär och känsla, berättar Jens inför måndagens filmfest.

Den av cineastisk tradition starkt inramade tilldragelsen såg alltså dagens ljus för 57 år sedan. I de långa rader av prominenta vinnare som förärats den 1,2 kilo tunga guldbaggen finns såväl legender som nyare löften, och priset är en statustyngd blågul utmärkelse som inte sällan tillskrivs epitetet “Sveriges främsta filmpris”.
Jens Johansson, i dag boende i Stockholm, är nominerad i “Bästa ljud/ljuddesign” för “The average color of the universe”. Med manus och regi signerat Alexandra-Therese Keining.

För Jens – vars rötter är Sundborn tillhöriga – är det här andra gången guldbaggeskulpturen är inom räckhåll (första nomineringen var 2014 och för styva ljudinsatser i “Snabba cash – livet deluxe”.
Är det din tur nu?
– Det kan man kanske tycka och det hade ju självklart varit väldigt roligt att vinna, skrattar Jens Johansson.
Och fortsätter:
– Till största del är det väl däremot ett kvitto på att det man gör uppskattas och har någon form av genomslagskraft, vilket känns betydelsefullt.

Johanssons soniskt orienterade fingerspitzengefühl är akademiskt verifierad via högskolemeriter vid vad som i dag är känt som Stockholms dramatiska högskola. Till detta kan adderas närmare 20 års erfarenhet av arbete i filmens förtjänst.
– När det kommer till att skapa ljud för en film är det för mig viktigt att hitta något som passar väl med helheten, att etablera en känsla. Jag har mycket dialog med regissören, förklarar han delar av tillvägagångssättet.

Gällande “The average color of the universe” är det emotionella anslaget mollstämt, då själva stoffet kretsar kring en kvinna som genomgått en ohygglig tragedi där hon förlorat både make och barn.
– Det är en väldigt speciell film som inte har särskilt mycket dialog att hänga upp min del av skapandet på. Kvinnan i filmen genomgår en kris och försöker få livet att funka.
– Jag har eftersträvat den atmosfär och känsla regissören velat uppnå, vilket hon formulerade som “det man ser är inte det som ska höras”. En spännande infallsvinkel i en konstnärlig och känsloladdad film, redogör Jens.

Ett ljudlandskap som formats i såväl digital miljö som via mer abstrakta och foleyminnande metoder.
– Har bland annat låtit kolsyreis glida på metall, och sedan pitchat ljudet upp alternativt ned för att nå önskad effekt, upplyser en guldbaggenominerad 42-åring som också satt prägel på en namnkunnig och av många sannolikt efterlängtad skapelse.
– En serie för Netflix i sex avsnitt och som har premiär tämligen snart. De senaste 5-6 åren har jag även breddat mig och ljudet åsido arbetat mer och mer med dialogbearbetning, avrundar Jens Johansson.

Guldbaggegalan hålls den 25 januari på Cirkus i Stockholm och direktsänds 20.00 i SVT1 och på SVT Play.

Guldbaggenominerade Jens Johansson. Foto: Privat
[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS