Blerta Krenzi (S), kommunstyrelsen ordförande i Avesta kommun.
Foto: Niclas Bergvall

Krenzi om kommunens beslut: ”Ingen sponsring”

AVESTA. Fyra föreningar fick ja för marknadsföringsavtal med Avesta kommun vid kommunens plan- och näringslivsutskotts möte i veckan. Bland annat erhåller Masarna Speedway 450 000 kronor. – Jag vill betona att vi ingår marknadsföringsavtal med dessa, det handlar inte om någon sponsring eller föreningsbidrag, säger Blerta Krenzi (S), kommunstyrelsens ordförande.

Mediauppbådet var ovanligt stort när kommunstyrelsens ordförande Blerta Krenzi (S) bjöd in till presskonferens i stadshuset.
Inte så konstigt – det var ett omdebatterat ämne som stod på agendan.
Skulle Avesta kommun ingå ett marknadsföringsavtal med speedwayklubben Masarna?
Svaret blev: Ja.
– Sedan 2012 har Avesta kommun ingått marknadsföringsavtal med lokala föreningar. Det ger ett mervärde för kommunen, säger Blerta Krenzi.

Det var ett stort mediauppbåd som var med på presskonferensen som kommunstyrelsen ordförande Blerta Krenzi (S) hade kallat till. Foto: Niclas Bergvall

Fyra föreningar i Avesta kommun har ansökt om marknadsföringsavtal med kommunen – fyra föreningar som alla håller till i den högsta serien.
Alla fick ja av kommunens plan- och näringslivsutskott.
– Jag vill verkligen betona att vi ingår marknadsföringsavtal med dessa, det handlar om inte om någon sponsring eller föreningsbidrag, betonar Krenzi.

Masarna erhåller mest, 450 000 kronor. Ansökan gällde dock för 450 000 kronor för 2022 och 600 000 kronor för 2023.
– Men man kan inte söka för det år som varit och vi hamnade på summan 450 000.
– Marknadsföringsavtalet är helt och hållet på affärsmässiga grunder. När de ingår i den högsta serien syns de på tv och i andra medier. Matcherna lockar mer publik som kommer till Avesta och handlar och kanske övernattar, säger Blerta Krenzi.
Hon anser att Masarna och speedway är viktig för kommunen.
– Masarna har genom åren satt Avesta på kartan, bland annat tack vare de två SM-gulden.

Blerta Krenzi, som har en bakgrund som handbollsspelare, berättar att hon vid flera tillfällen varit till Brovallen för att se matcher med Masarna.
– Det är en härlig sport, säger hon.
Men det är givetvis inte därför det blev ett positivt beslut och Blerta säger att det inte är Avesta kommun som ska rädda klubben.
– Det måste de göra på egen hand. Men vi har pratat med dem och de är optimistiska.
Men plan- och näringslivsutskotts beslut var inte enhälligt, Moderaterna röstade nej för Masarna och ja på de övriga tre föreningarnas ansökningar.

Att Masarna har en ekonomisk besvärlig situation är inget nytt. När sedan bland andra Philip Hällström Bängs och Antonio Lindbäck lämnat klubben ser det i dagsläget lite tunt ut och just nu är tre förare på kontrakt.
– Det är viktigt att påpeka att marknadsföringsavtalet enbart gäller om Masarna ska vara med i elitserien. Annars blir det inget avtal. Vi köper helt enkelt en tjänst från ett lag i högsta serien och för att det ska bli aktuellt ska de ha ordning på sin ekonomi. Något vi fått indikationer på att de har, säger Krenzi.
Viktigt att tillägga är att marknadsföringsavtalet har tecknats med föreningen Masarna och inte det aktiebolag som finns.

Vad säger du om att näringslivsutvecklaren Anders Åkerström rekommenderade plan- och näringslivsutskottet att avslå ansökan?
– Det är ett bevis på att demokratin fungerar, säger Blerta Krenzi.
Och så här säger hon om den kritik som kommunen fått efter beslutet.
– Ibland gillar våra medborgare det vi gör och ibland gör de inte det. Men motorsport är och har alltid varit stort i Avesta kommun och intresset kring Masarna är viktigt på många sätt.

Marknadsföringsavtal
Följande fyra föreningar som håller till i högsta serien i sina sporter fick ja på sin ansökan om marknadsföringsavtal med Avesta kommun vid kommunens plan- och näringslivsutskotts möte.
450 000: Masarna
30 000: IK Junos bordtennisdamer
30 000: Storbyns Ryttare
30 000: Åsebo Ridsällskap

Facebook

Populärt på webben