Källviksbacken är i skapartagen. Till nästa säsong ska en ny ankarlift finnas på plats. Nuvarande dito har varit i bruk sedan 1972. Man korrigerar också den vådliga brant som i dag präglar delar av ankarliftens väg upp mot toppen.
Foto: Sonny Jonasson

Källviksbacken kastar ankar för ny lift

FALUN För att komma ned bör man först åka upp. Knappliften i Källviksbacken ska backas av en sprillans ny ankarlift. Nuvarande har kämpat i motlut sedan 1972.

Fräscht maskineri spås färdigställt till nästa vinters alpina säsong.
– Arbetet är påbörjat och vi gör bland annat om den där hemska branten för att göra färden upp säkrare och enklare, berättar backansvarige Thomas Lövkvist.

Tämligen centralt belägna Källviksbacken är klassisk vintermark i såväl lokalt som internationellt perspektiv.
Hoppbacken från skid-VM 1954 fick se sig tagen av daga i början av 70-talet.
Från samma tidsera – snart 50 år sedan – är den än i dag snurrande ankarlift som i symbios med knappliften transporterar åksugna upp till nedfart.

Thomas Lövkvist, backansvarig och en av Källviksbackens många eldsjälar, förklarar angående nu pågående projekt i vertikal riktning.
– Vi har fått loss pengar för byggandet och sträckningen av liften. Kommunen tillsätter pengar för att utveckla backen, och totalt är åtta miljoner kronor avsatta för att skapa den nya ankarliften.
– Under hösten har dumper och 30-tonsgrävare varit på plats under några veckor. Fyllning har flyttats och en viktig del i arbetet är för oss också att få bort den där hemska branten, säger Thomas.

Branten i fråga är onekligen av det oblyga slaget. Den skarpa lutningen ger ett visuellt hisnande intryck, och Thomas konstaterar att det finns trygghetsaspekter av att till nästa säsong kunna uppbåda en ny och något flackare ankarlift.

– Det blir en säkrare lift och en mer säker uppfart, inte minst för barn och yngre åkare. Plus att vi kommer kunna reglera liftens hastighet, upplyser Thomas Lövkvist.
För årets, så smått begynnande, säsong ska alltså redan existerande ankarlift komplettera sin på andra sidan backen positionerade knappliftspolare.
– Ja, och till säsongen 2021/2022 ska vi vara redo att ta den nya liften i bruk, säger Thomas.

Och beskriver nuläget för Källviksbacken som hoppfullt inför vad som snart kan förvandla förberedelser till fartfyllda eskapader i anrika nedfarter.
Förra veckan placerade man för första gången i vinter fingret på startknappen till snökanonerna.
– Vi har bra koll på snösystemen och är generellt sett i bra fas, tycker jag.
– Vi vill få till alla åkytor och kunna öppna upp hela backen, så vi hoppas givetvis på gott om minusgrader, fastslår Thomas Lövkvist.
Källviksbackens åkflora innefattar snowpark i flertalet svårighetsgrader, skicrossbana och pister för alla sorters kompetens i kung Bores frostiga famn.

Falu Snowpark meddelar i sina digitala kanaler därtill att man fått nytillskott i verktygslådan i form av en pipefräs. I samma veva betonar man härav hopp om en kall och snörik vinter som möjliggör bygge av en park späckad med roliga böjar och utmaningar.
I fråga om förutsättningar i relation till coronapandemin ser Thomas Lövkvist i nuläget inte något som bör utgöra påtagligt försvårande inslag för verksamheten.
– Det rör främst liftköer och inomhusmiljöer som kafeterian, och vi följer självfallet gällande rekommendationer och vidtar försiktighetsåtgärder.
– Annars är det här i positiv mening utomhusaktiviteter med stora ytor, och Källviksbacken är överlag en rätt så lokal backe utan alltför stor tillströmning av besökare utifrån.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS