Hans Liljeström, ordförande i föreningen Trelänsleden, och Lena Wallin kör färjan i Hovnäs. “Sommartid och helger har vi många besökare och färjeläget är en uppskattad träffpunkt”, säger Lena Wallin.
Foto: Rose-Marie Eriksson

I Hovnäs har färjetrafiken pågått i snart 100 år

HOVNÄS/BY KYRKBY Den gula linfärjan i Hovnäs är ortens signum och en viktig kommunikation för både boende och besökare. Färjeturerna sköts av tre anställda fördelat på två skift.

Anita och Sven-Erik Sjöberg har sommarstuga i området och tar gärna en tur till färjeläget liksom Alf Johansson, som bor i Fullsta.
Lena Wallin är redo för transport med linfärjan Neda.
– Vi kör turer alla dagar från tidig vår till november och förra året hade vi över 12 000 besökare, säger Lena Wallin som jobbar sin sjunde sommar med att köra färjeturer.

Förbindelsen över Nedre Dalälven, mellan Botebo på Västmanlandssidan och Hovnäs på Dalasidan, har funnits sedan 1915. På den tiden skedde transporten med en pråm som roddes över älven.
Efter flera år av debatterande sjösattes den första färjan 1924 och den följde en styrlina som drogs med dragträn, därav namnet linfärja.
Nuvarande färja Neda ägs av Avesta kommun och sjösattes 1953 och drivs av intresseföreningen Trelänsleden.
– Vägverket lade ner färjan 1986 och sedan dess ägs färjan av Avesta kommun. Det här är en av få linfärjor som finns kvar i drift och färjan är också känd från tv-serien Jordskott, säger intresseföreningens ordförande Hans Liljeström.
Han berättar att det är Västmanland, Dalarna och Gästrikland som gett namn åt föreningen.
– Men efter att Heby bytte län till Uppsala län blev det fyra län, så egentligen är vi fyrlänsleden.
Vi träffas vid färjestugan där besökaren bland annat kan lösa fiskekort, fika och äta glass.
– Det här är också ett populärt utflyktsmål och en träffpunkt i bygden, både av åretruntboende och sommargäster, säger Lena Wallin och fortsätter:
– Här funkar det även med självservering om jag har fullt upp på färjan. Folk kan ta en glass och betalar med swish. Ibland kan de sätta på kaffe också.

Anita och Sven-Erik Sjöberg har sommarstuga i området och de tar gärna en tur till färjeläget för att fika och prata lite.
– Jag är uppväxt här så för mig är det välbekanta områden, säger Anita Sjöberg.
Alf Johansson, som bor i Fullsta, är också en flitig besökare
– Jag gillar att hänga här. Det är en bra träffpunkt och jag åker ofta hit, säger han.
En bil anländer och Lena Wallin startar färjan för transport. Det är inga speciella turtider utan färjan körs efter behov, det vill säga när någon vill ta sig över från den ena eller andra sidan.
– Många köper årskort, även de som inte nyttjar färjan köper årskort för att stödja oss, säger hon.
Förutom Lena jobbar Peter Wiklund och Joakim Andersson med färjeturerna. På frågan hur upplägget ser ut svarar Lena:
– Vi jobbar sex dagar och är lediga tre dagar. Morgonpassen börjar klockan sju och sen tar nästa över klockan 15.00 och så rullar det på.

Hans Liljeström konstaterar att färjan är mycket viktig för ortens invånare, fritidsboende och turister.
– Hovnäs färja är också den närmaste vägen för personer som kommer söderifrån för att besöka Färnebofjärdens nationalpark. Sen används den av arbetspendlare och lantbrukare som åker över med sina maskiner och även djurtransporter, säger Hans Liljeström.
Han berättar att föreningen kommer att lägga i bryggor eftersom de ofta får besök av båtägare.
– Fisket är en dragningskraft och även om det inte finns något anlagd badplats är det många som tar ett dopp vid färjeläget, säger Hans Liljeström.
– Färjan bidrar också till en brandsäkerhet för om inte den fanns skulle det här bli en återvändsgränd, säger Lena.
Hur många bilar åt gången kan transporteras?
– Färjan tar tolv ton och jag får plats med cirka tre normalstora bilar.
Färjan har rustats i omgångar och drivs sedan länge av en dieselmotor, något som föreningen vill ändra på.

– Vi har lämnat ett medborgarförslag om att elektrifiera färjan men det kostar massor och då behöver vi bidrag från flera håll, säger Hans Liljeström och fortsätter:
– Det här handlar både om miljö och pengar och vi skulle vilja att Trafikverket går in som finansiär.
Idag bidrar Sala och Avesta kommun till driften av färjan medan föreningen Trelänsleden står för resterande kostnad. Nyligen beslutade Avesta kommun om ett treårigt driftsbidrag på 350 000 kronor per år och Sala kommun bidrar på samma sätt.

Bakgrund och historia
När Vägverket beslutade att lägga ner färjförbindelsen 1986 bildades den ideella föreningen Trelänsleden för att driva färjan i egen regi.
Området är beläget där de fyra länen Dalarna, Västmanland, Uppland och Gävleborg möts.
I området finns också Tyttbo, Leknäs och Forsbo forsfiske samt Färnebofjärdens nationalpark.
Färjan har rustats i omgångar och den ursprungliga bensinmotorn på 15 hk har bytts mot en dieselmotor på 145 hk. Under 2009 rustades och besiktigades såväl färja som färjelägen och 2016 rustades färjan delvis igen.
Källa: hovnas.se

Facebook

Populärt på webben

Reporter

Snabblänkar

ANNONS

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS