Susanne Hedberg, Pimpim Wilawan, Angelica Hedberg och Toom Suanklang Hedberg hjälps åt i butiken.
Foto: Maria Karlsson

Här gäller andra hand i första hand

LUDVIKA. Hållbarhet och cirkulärt mode med återbruk är viktigt för Susanne Hedberg och hennes dotter Angelica Hedberg som driver second hand-butiken Season på Storgatan i Ludvika, tillsammans med Susannes son Kim Hedberg.

De hoppas att fler ska hitta till butiken och köpa second hand i stället för nytt, alltså ”andra hand i första hand”, som de brukar säga.
– Det finns många skäl till det. Det är bra för både miljön och plånboken som kan vara extra viktigt i dag, med inflation och klimatkris, säger Susanne.
– Många som kommer in i butiken blir överraskade över att kläderna är så fina, berättar Susanne och Angelica.
Deras företagsidé är att sälja moderna kläder från de senaste åren och kanske klassiska plagg om de är i fint skick.
– Vi har nu cirka 650 personer som lämnat eller lämnar in kläder då och då så vi kan välja bort en hel del, berättar Angelica.

Mor och dotter vill att fler ska få upp ögonen för hur fina second hand-kläder kan vara.

Susanne berättar att de ofta får in helt oanvända kläder och skor, där till och med prislappen fortfarande sitter kvar.
De tar bara emot rena, felfria dam- och herrkläder som sedan presenteras på ett fint sätt i butiken.
De säljer också tvättmedel på refill, bland annat för att minska användningen av plastflaskor.
– Tanken är ”zero waste” (noll avfall), så kunderna tar med sin egen flaska och fyller på, men vi har också fått tag på några gamla mjölkflaskor i glas som vi har sålt tvättmedlet i, berättar Angelica.
Susanne fick idén att starta någon typ av loppisverksamhet i en ledig källarlokal 2018. Angelica som till en början bodde i Stockholm gick igång på idén och snart fick de in mer och mer grejer som de kunde sälja.
– Det är ingen brist på inlämnade kläder, så vi har lärt oss med tiden hur vi ska hantera det och vi har blivit alltmer selektiva, berättar Susanne.

Tvättmedel säljs på refill.

De fick så småningom nys om lokalen på Storgatan och i september 2019 kunde de komma in och börja planera.
Det är fortfarande tufft att göra någon större vinst på verksamheten och alla delägare har andra arbeten bredvid.
Sonhustrun Toom Suanklang Hedberg är anställd på deltid och Pimpim Wilawan hoppar in då och då.
– De två är jätteduktiga på sociala medier och lägger ut bilder och filmer när det kommer in nya kläder till butiken, berättar Susanne.
Två dagar i veckan har de hjälp av Susanna Westman som arbetstränar. Idén är att företaget ska växa och de kan tänka sig att ta emot fler praktikanter som exempelvis behöver träna på svenska språket.

Deras egna handmålade väskor.

De kämpar på och försöker hitta möjligheter att locka fler kunder och få ökad lönsamhet i verksamheten.
– Vi säljer exempelvis en svensktillverkad kvalitetlakrits som är mycket populär, säger Susanne.
Susanne och Angelica har också planer på att sälja kläderna digitalt för att bredda marknaden och nå fler kunder som tänker hållbart. Till en början tänker de prova Tradera och kanske så småningom en egen webbshop.
I butiken ska de också göra en hörna med inredningsdetaljer.

Herravdelningen.

De hoppas dessutom på att secondhand-kläderna så småningom ska kunna säljas utan moms, eller åtminstone lägre är 25 procent.
– Ideella föreningar som säljer second hand behöver inte lägga på moms och vi tycker att moms har ju redan betalats när kläderna köptes nya, säger Susanne.
Hon berättar att de är med i det svenska nätverket Preown network som bland annat arbetar med momsfrågan för kommersiella cirkulära affärsmodeller inom mode, textil och inredning.

Alldeles oanvända herrskor.
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS