Det var med pompa och ståt som den nya besöksbalkongen invigdes. Ulf och Anna Spendrup avfyrade var sin konfettikanon varpå det skålades med Trocadero. Företagets kommunikationsdirektör Mårten Lyth höll ett öppningstal.
– Det här är inte bara en start utan en punkt för något som många varit inblandade i, sade han.
Besöksbalkongen, som ligger inomhus, fungerar som ett litet museum och kommer främst att vara tillgänglig för kunder, leverantörer och medarbetare. För allmänheten kommer den att kunna besökas när företaget håller öppet hus.
Syftet med balkongen tycks vara att kunna befästa och visa upp Spendrups historia och betydande roll för Grängesberg. Här finns bilder med text över de viktigaste händelserna i företagets historia och bilder på drycker som bryggeriet producerat. På golvet står montrar med kapsyler, öl- och läskflaskor samt andra föremål som exempelvis ett par Norrlands Guld-jeans.
– De såldes för 350 kronor när de togs fram av Örjan Andersson år 2007. Nu värderas de till drygt 3 000 kronor på Tradera, säger Sarah Hjälm, kommunikatör på företaget.
På balkongens ena långsida ligger ett panoramafönster. Genom det går det att se ut över en del av bryggeriets produktion.
Till invigningen hade uppåt 20 personer kommit, vilket är maxantalet för hur många som får vistas på balkongen samtidigt.
– Här kommer vi kunna ha visningar om företaget, familjen och även om Grängesbergs historia, säger Anna Spendrup.
Hon bor numera i Stockholm men är uppvuxen i Ludvika och känner starkt för sin hembygd.
– Jag har fina minnen härifrån. Efter Virsbo och Fagersta börjar hjärtat slå i dalatakt.
Nästa år har bryggeriet varit i familjen Spendrups ägo i 100 år och det är med stolthet och viss nostalgi i rösten som Ulf Spendrup blickar tillbaka.
– Målet med företaget har alltid varit långsiktig överlevnad. Vi har gett oss den på att aldrig ge upp – att inte ta för stora risker, ha en ekonomi som tål nedgångar och värna om kunderna.
Ulf Spendrup berättar att hans farfar Louis Spendrup hade 400 konkurrenter när han köpte dåvarande Grängesbergs bryggeri. Hans pappa Jens Fredrik “Po” Spendrup hade 40 konkurrenter när han avled 1976 efter att ha drabbats av cancer. Som minst fanns det sju bryggerier i Sverige i början av 1990-talet och i dag finns det drygt 500 bryggerier.
Under Spendrups nära hundraåriga historia har branschen förändrats. 1955 blev det slut på det lokala säljmonopolet, 1977 förbud mot att sälja mellanöl i mataffärer, 1995 gick Sverige in i EU och under de senaste tio åren har bryggeriet ställt om sin verksamhet till att bli mer miljö- och hållbarhetsanpassad.
– Vi har varit snabba att hitta lösningar och har utnyttjat tillfällen, säger Ulf Spendrup.
Vilken av händelserna i företagets historia har varit den viktigaste?
– Från början hette vi Grängesbergs bryggeriaktiebolag. Reklammannen Leon Nordin sa: ”det låter dammigt, det låter som smaken av gammalt gruvhål”. Han sa att vi skulle byta till vårt familjenamn som många andra på den tiden, säger Ulf Spendrup.
– 1983 bytte vi namn. Det var samtidigt som vi börsintroducerades. 2001 lämnade vi börsen, avslutar Anna Spendrup.
FAKTA
1887: Grängesbergs Bryggeri grundas.
1923: Louis Spendrup köper Grängesbergs Bryggeri. Han var född i Hallands län och hade utbildat sig till bryggare i Berlin.
1950: Jens Fredrik “Po” Spendrup tar över Grängesbergs Bryggeri.
1969: Bröderna Ulf och Jens Spendrup går in i bolaget. Anna Spendrup är dotter till Jens Spendrup.
1980: Grängesbergs Bryggeri är landets tredje största bryggeri.
2011: Fredrik Spendrup blir vd för Spendrups – fjärde generationens Spendrupare. Han är son till Jens Spendrup.
2022: Spendrups är idag Sveriges största bryggeri.
Källa: Spendrups