Visit Dalarna har skapat det digitala programmet “Kurbits Omställning”, som ska hjälpa dalaföretag att locka inhemska turister, när de utländska turisterna lyser med sin frånvaro på grund av coronapandemin.
Foto: Anna Holm/Visit Dalarna

Företag får hjälp att locka fler inhemska turister

DALARNA Visit Dalarna har skapat Kurbits Omställning, som ska hjälpa dalaföretag att locka inhemska turister, när de utländska turisterna lyser med sin frånvaro. “Är det någon trend som kommer att synas tydligt i år så är det svenskar som semestrar på hemmaplan”, säger Niclas Johansson, affärsutvecklare på Visit Dalarna.

När de utländska turisterna uteblir på grund av coronapandemin så måste företagare ställa om för att rikta in sig mot svenskar som vill semestra på hemmaplan. För att hjälpa de aktörer som vill ha hjälp med att anpassa sig mot den här målgruppen startar Visit Dalarna nu ett specialutformat program som kallas för Kurbits Omställning.

– Det är förstås extra tufft för de aktörer som framför riktar sig mot utländska turister och en internationell marknad. Därför känns det nu väldigt positivt att vi inom ramen för vårt Covid 19-projekt kan erbjuda specifika aktiviteter för de företag som vill ställa om sin verksamhet från internationellt till nationellt, för att vässa och anpassa sitt erbjudande mot svenska hemesterfirare. För är det någon trend som kommer att synas tydligt i år så är det svenskar som semestrar på hemmaplan, säger Niclas Johansson.

Kurbits Omställning är ett digitalt program med affärsutveckling i snabbformat. Deltagarna drillas i att lyfta blicken, ställa om och se nya möjligheter i stället för hinder.
– Läget i besöksnäringen blir tuffare och tuffare och när vi nu börjar summera den gångna vintersäsongen kommer vi med största sannolikhet se väldigt negativa konsekvenser hos företagen. En ljusglimt är däremot att Dalarna och skidanläggningarna har fått mycket beröm av bland andra Anders Tegnell för hur man bemött och levt upp till restriktionerna. Det hoppas vi nu kunna dra stora lärdomar av och även applicera framöver inför sommaren, säger Niclas Johansson.

Han konstaterar att det är en konstig värld som vi lever i för närvarande.
– Vi har verkat för att så många besöksnäringsföretag som möjligt skall bli exportmogna men inför kommande säsong så behöver de i stället skruva om och bli mogna för den svenska marknaden. Till exempel så kommer man att få lära sig om hur svenskar vill ha det på sin ”svemester”, hur man marknadsför sig på den svenska marknaden och hur bokningsbeteendet skiljer sig. Kommer man utomlands så bokar man till exempel ofta sin semester genom agenter eller resebyråer och så gör vi ju inte när vi reser inom Sverige, säger Niclas Johansson.

Är det några delar av Dalarna som berörs mer eller mindre av detta?
– Det finns ingen del i Dalarna som sticker ut men det är fler utländska besökare i nordvästra Dalarna och runt Siljan än i till exempel Falun och Borlänge, säger Niclas Johansson.

Det här är Kurbits Omställning:
I Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta genom välbeprövade metoder och verktyg. Programmet vänder sig till företag inom besöksnäring samt de kulturella och kreativa näringarna.
Det är ett effektivt program för att snabbt ställa om sin verksamhet och sina erbjudanden men också för att nå långsiktig lönsamhet. Deltagandet i programmet är just nu kostnadsfritt.
Källa: Visit Dalarna

 

Artikeln publicerades i Annonsbladet Dalarna (Hedemora/Säter) nr 26, 2021.

[YouPlayPlaylistPlayer video="2847" floating="3" ap mute pl=764 nt=10]
Facebook

Populärt på webben

Läs senaste numret av Lokalt i !

Artiklarna i E-tidningarna går även att lyssna på!

ANNONS