ANNONS

Jill Johnson turnerar på lika känslostarka som personliga albumet “Dear Havanna”. Ett album i hög grad riktat till äldsta dottern, där de stora melodierna frammanas i intim regi och med tillvarons innersta kärna som grundplåt. Nu nalkas konsert i Falun.
Foto: Dreamstime

Faluaktuell Jill Johnson tonsätter hjärtats ljus

FALUN. Jill Johnson gästar den 21 maj Falun och Magasinet. En minst sagt meriterad artist i en minst sagt mäktig konsertmiljö. Huvudpersonens förtroliga ansats apterar en stämningsfull laddning med intim atmosfär i tätposition. Där det lågmälda omfamnar det orkanstarka i sårbar seans mellan människa och musik. – Det är som en helt ny värld, den här sårbarheten jag befinner mig i, berättar en kvinna som sjunger själens lov på ytterst personliga tillika nya plattan “Dear Havanna”.

Den soniska helheten består av 13 låtar i albumförpackning. Fysisk, digital och med en ljudproduktion som lyfter tunga toner och förankrar hjärtats ljus i Jills gärning.
Sparsmakade metoder bjuder upp melodiska stormbyar i en dans där stegen styrs av insikter från dagar levda, siktar mot horisonten och kanske allra mest nästlar sig in i nuets sublimitet.
Ledmotivet lotsas av såväl country som americana, vemodiga popstråk, visa och ett fritt fält format av ekon från stillsamt starka tongångar signerade förslagsvis Tracy Chapman och Eric Clapton.

Den Jill Johnson som spelar och sjunger 2022 är en erfaren tagning av det jag som såg dagens ljus i Ängelholm år 1973. Och som i dag har blågula geografiska kopplingar också till Östersund, Stockholm och Borås.
“Dear Havanna” (Freebird Entertainment) är ett album som i varje nyansrik manöver håller kärleken till dem man har nära allra högst i tillvarons hierarki.
– Ibland är det bara så dumt hur man resonerar i sitt liv och under sin karriär. Man bara bygger och bygger på uppåt, framåt utan att se att man ju en dag kan förlora allting.
– För mig är det viktigt att försöka se helheten. Jag har möjligheten att ha mig med min familj när jag turnerar, och som musiker i Sverige kan man ändå vara hemma ganska mycket. Det har länge varit väldigt viktigt för mig, reflekterar en jordnära artist vars uttryck i dag kanske hämtar syre från djupare källor än någonsin tidigare.

Under pandemins långa och mer intensiva faser spenderar hon likt många andra kulturarbetare gott om tid i hemmets lugna vrå.
En omhuldad tillvaro i kärleksfull närvaro, men som med tiden också fostrar en lust att återvända till scenen och ett publiknära gebit.
– Kände mig lite klar med att bara vara hemma, och det är jätteroligt att kunna turnera igen, konstaterar hon.
Och utvecklar:
– Mer hemmatid ger också möjlighet att reflektera över saker och ting, vilket är något jag har ett behov av. Och så har jag ju även kunnat värka fram en platta under den här perioden.

“Hela inramningen är sårbar och till viss del sprungen ur ett personligt krig”, berättar Jill Johnson rörande nya albumets tematiska fundament. Foto: Olof Händén

Denna är som nämnts den ypperligt känsloladdade “Dear Havanna”.
En majoritet av materialet är utformat i direkt tilltal till just dottern Havanna, nu 17 år och i full färd med en fas av begynnande vuxenliv och tillhörande självständighet. Hon gästsjunger också med den äran i nämnda titelspår.
Nu rådande skede sätter Jills föräldraroll i nytt ljus och presenterar nya emotionella prövningar där de stora känslorna är många och innerliga.
Jill har också 12-åriga dottern Bonnie Lee och döttrarnas pappa är tidigare maken Håkan Werner.

Hon är väl medveten om den allt annat än blygsamma krutdurk av personliga och direkt livsnödvändiga aspekter som skänker albumet sin känslostarka lyster.
Stundvis är Jills tonala hållning i rollen som artist och mamma totalt transparent.
Hon bjuder generös insyn i en förälders innersta förhoppningar. Utmanande scenarion kontrasteras av förtröstan i en nästintill akut kärleksfull helhet.

“Dear Havanna” är ett album som inte rispar försiktigt på ytan – det skickar kulört komponerade blysänken rakt ned i människovärmen och säkrar fast förtöjning i hjärtats kammare.
– Ja, hela inramningen är sårbar och till viss del sprungen ur ett personligt krig, anförtror Jill rörande verkets tematiska väv.
– Det är som en helt ny värld, den här sårbarheten jag befinner mig i. Men det betyder också mycket för mig att få framföra detta live.
Hon fortsätter:
– Jag har varit, och är, nervös på riktigt över hur det ska gå. Men här finns också en styrka. Och att vara sårbar inför publiken är en del av det hela. Vi har olika roller men gör ju det här ihop. Hela min poäng är ju att beröra.

På tal om det – en låt som “Saddest Child” är ingen lek att som lyssnare, eller förälder, ge sig i kast med.

– När du säger så hugger det till lite i mitt hjärta. Den är tung. Den och “I Will Make It Up to You” är känslomässigt nästan värst på hela skivan, instämmer Jill.
– Innebörden i “Saddest Child” är något jag och säkert många andra föräldrar kan stå för helt och fullt. Det handlar om att jag aldrig kommer att kunna vara lycklig om inte mina barn är lyckliga.

Jill Johnson håller stämningen henne och publiken emellan kär. “Hela min poäng är ju att beröra”, säger hon inför en taggad återkomst till Magasinet i Falun. Foto: Dreamstime

En röd tråd som binder beständiga band i såväl musik som vardagsliv är formulerad ur instinkt och evighetslång vilja riktad till sina nära. “Jag ska bära dig tills du kan flyga själv”, som Jill Johnson verbaliserar själva livslinjen i det hela.
En känsla hon också klär i närmast himlaskriande toner kring treminutersstrecket av nämnda “Saddest Child”.
Hon hyser uppskattning över det faktum att man i dag i högre grad än förr diskuterar alltifrån känslor till blommor och bin, mens och grubblerier.

I spektrat mellan då och nu påtalar hon även en insikt bottnad i både skillnader och likheter med att ha döttrar – och att själv vara en.
– Ja, mitt i all den här rädslan hur det ska gå för mina döttrar måste jag ju samtidigt titta i backspegeln för att se min egen resa.
– Och jag drog ju på turné med ett band när jag var tonåring, skrattar Jill Johnson åt livets förunderliga dynamik.

Hennes centrala roll i hyllade tillika Nashville-baserade SVT-produktionen “Jills veranda” har till dags dato fyra säsonger luftade. Pandemin har bromsat vända nummer fem, men planer Jill och televisionsaktören emellan finnes.
Dock i dagsläget inget spikat tidsfönster för när nästa säsong kan komma att göra anspråk på tv- och streamingtablån.
Den av såväl musik som samhällsfrågor, spännande livsöden och ett färgstarkt persongalleri präglade produktionen accentuerar också Jills tentakler till Dalarna.

Musikern, journalisten och författaren Kristian Gidlund (1983–2013) medverkar i säsong 1 och gör ett enormt intryck.
– Det var väldigt speciellt i och med att han var så sjuk, minns Jill i ett tonfall lika lågmält som lovordande.
– Ibland tog vi pauser när Kristian behövde vila, och då förbyttes allt det här lite kaotiska i en tv-inspelning mot stillhet. Det var på sitt sätt väldigt vackert.

Hon återger den känsla av uppskattning cancersjuke Kristians insatser skänker.
– När vi filmade gav han verkligen allt, han var helt otrolig. Han hade så mycket kärlek i sig och gav oss den finaste gåvan. Utan Kristian hade inte det här programmet landat där det gjorde, hyllar hon den lika talangfulle som öppenhjärtige Borlängesonen.

“Har varit med länge, men vet att det fortfarande finns så mycket att upptäcka. Så mycket musik att skriva”, framhåller en jordnära Jill Johnson. Foto: Olof Händén

När nästa lördags framträdande på Magasinet nu nalkas markerar det också ett återbesök.
För närapå exakt tio år sedan gästade hon samma etablissemang.
– Jag minns inramningen och det ska bli så kul att komma tillbaka. Nu med min kära trio jag turnerar med, och vi blandar medvetet spelställenas storlek för att få till de här underbara kontrasterna. Det finns en skönhet i det, berättar hon.
– Spelar därtill mer gitarr nu än jag tidigare gjort, vilket i sig också är en rolig utmaning.

Kan du känna att det finns musikaliska sammanhang du ännu bara “doppat tårna” i och ämnar utforska närmare?
– Det är roligt att du frågar, för det är precis så det ligger till. Har ju varit med så pass länge, men vet att det fortfarande finns så mycket att upptäcka. Så mycket musik att skriva.
– Att efter mer än 30 år som artist känna så är fantastiskt. Nu ser jag fram emot en fin och musikaliskt intim majkväll i Falun, hälsar Jill Johnson.

Facebook

ANNONS

ANNONS