ANNONS

Lasse Rosenblad driver Krylbo Motorcenter sedan 1984. Han började sin mekanikerkarriär som barn i garaget tillsammans med sin pappa.
Foto: Tharos Gröning

En lokal verkstad med höga krav på kunskap och ordning

KRYLBO. Krylbo Motorcenter har funnits i Krylbo sedan 1995 och är ett familjeföretag som drivs av makarna Lasse och Helena Rosenblad. Verkstaden är känd för sin välstädade lokal och skickliga mekaniker. – Jag tycker om att ha ordning och reda. Jag såg hur det var på de flesta andra verkstäder där det bara är välstädat fredag eftermiddag. Det går enorma mängder tid till att leta verktyg, säger Lasse Rosenblad.

Krylbo Motorcenter är ett företag som startades 1984 och låg från början i Karlbo och då i gjuteriets lokaler. 1995 flyttade de till Krylbo där verkstaden ligger.
Lasse har varit intresserad sedan barnsben.
– Farsan höll på och skruvade med bilar när jag var ung och jag hängde på ute i garaget. Så det blev en naturlig grej, säger Lasse.
Yrket har förändrats enormt sedan Lasse började. Tekniken har ständigt gått framåt och nu mer är bilmekanikern både elektriker och datorprogrammerare. Varje dag möter de nya utmaningar.
– Det är ett svårt jobb nu för tiden. Vad man än ska göra så måste man programmera komponenter och ställa in hur de ska fungera.

Det krävs mycket avancerad utrustning för att laga moderna bilar. Alla märken har olika specialverktyg och program för att styra bilen. Foto: Tharos Gröning

Det nya gymnasieprogrammen på Karlfeldtgymnasiet gläder Lasse mycket. Många utbildningar använder gamla delar och gamla verktyg, något som inte fungerar i verkligheten.
– Alla bilmärken kräver olika verktyg och skruvar. Bilföretagen vill ha monopol på att laga och vi på mindre verkstäder måste ständigt utbilda oss för att hänga med.
Lasse och hans mekaniker går flera utbildningar varje år för att kunna ge bra service till kunderna. När självkörande bilar blir en del av vardagen kommer kraven och priserna öka på reparationer och service.
– Det är en säkerhetsgrej. Man måste se till att allt fungerar annars kan det bli farligt.

Bilteknikern Sören Karlsson håller på att repa en Corvette -85. Där funkar det fint med skiftnyckel och mejsel. Foto: Tharos Gröning

Bilmekanikeryrket har förhållandevis låg status och Lasse tror inte att allmänheten förstår hur avancerat yrket har blivit. Många komponenter har höga krav på hur de ställs in och hur man talar om för bilens dator hur den använder de nya delarna.
– Det är inte bara att byta ut saker på nyare bilar. Det krävs dyr utrustning och olika instrument som inte heller är helt gratis.

Krylbo Motorcenter går väldigt bra och letar nu efter ytterligare en mekaniker. Det är svårt att hitta ny utbildad arbetskraft. Små verkstäder servar långt fler modeller och märken än bilföretagens egna verkstäder som bara har hand om ett par modeller.
– Det är ett roligt och utmanande yrke. Det vore jättetråkigt att sitta på ett jobb där allt har stagnerat, säger Lasse Rosenblad.

Att hålla rent och fint är viktigt. Krylbo Motorcenter har kallats “Sveriges renaste verkstad” av kunderna som kommer från hela regionen. Foto: Tharos Gröning
Facebook

Populärt på webben

ANNONS